Med et samlet resultat før skat på 4,6 mia. kroner sikrer Bestseller sig det bedste resultat i virksomhedens historie. Bestseller har dermed klaret sig gennem pandemien, som ellers udfordrede den danske virksomhed og mere end halverede resultatet året før. 

Bestsellers omsætning steg i perioden august 2020 til juli 2021 med ni procent. Den lander på 26,4 mia. kroner, hvor den i 2019/20 var på 24,1 mia. kroner. Sammen med et resultat før skat på 4,6 mia. kr. er regnskabsåret det bedste i virksomhedens historie.

“Det er et resultat, vi kan være tilfredse med. Det er også et resultat, der er bedre, end vi havde forventet og havde turde håbe på. Det har været et bemærkelsesværdigt år, som har overrasket mange, inklusiv os selv. Vi er i den grad taknemmelige for, at vi står, hvor vi står nu,” siger Anders Holch Povlsen, adm. direktør og ejer af Bestseller, i en pressemeddelelse.

Til sammenligning var resultatet før skat på 776 mio. kroner i 2019/20 og knap 2,8 mia. kroner i 2018/19.

Fremgangen smitter også af på årsresultatet, der ender på 3,6 mia. kroner i 2020/21 mod 415 mio. kroner i 2019/20 og 2,1 mia. kroner i 2018/19.

 

Acceleration af strategiske indsatsområder

Året før faldt Bestsellers overskud med 72 procent som følge af Covid-19 og de globale nedlukninger. Den markante forbedring og det samlede resultatet i det seneste år viser, at Bestseller har formået at komme tilbage på det vækstspor, virksomheden også var på inden Covid-19.

“Vi kan se, at vi har evnet at omstille os til de udfordringer, vi har mødt, og vi har formået at eksekvere på de rigtige beslutninger, vi har truffet undervejs. Jeg er imponeret over mine kollegers indsats og den måde, som alle har sat vores værdier i spil. Og at vi har leveret gennem et ekstraordinært år, hvor vi har været både dygtige, rettidige og ydmyge, men også har haft en snert af held, vi heller ikke ønsker at underkende,” uddyber Anders Holch Povlsen.

I de seneste år har Bestseller investeret i en række strategiske tiltag, der har været drevet af den hastige online-udvikling. Gennem pandemien har Bestseller intensiveret dette indsatsområde og har blandt andet udviklet nye salgskanaler gennem virtuelle showrooms og social commerce, ligesom flere andre digitale løsninger er indarbejdet og igangsat. Denne udvikling vil Bestseller accelerere.

“Vi har forsøgt at være den bedste kunde hos vores leverandører og den bedste leverandør til vores kunder, hvilket er og skal være et afgørende kernefokus for os. Med vores investeringer har vi formået at komme endnu tættere på vores kunder og samarbejdspartnere, og det fokus kommer vi til at fastholde og fortsat udvikle,” fortæller Anders Holch Povlsen.

 

Tak til og anerkendelse af medarbejderne

Det stærke resultat betyder også, at Bestseller udbetaler en ekstra månedsløn til medarbejderne i virksomheden. En særlig anerkendelse af den store indsats, alle i Bestseller har lagt i at få virksomheden igennem udfordringerne, og den fælles indsats, som har bidraget til årsresultatet 2020/21.

“Vi har været igennem nogle svære måneder, men vi kan nu se, vi har kæmpet os tilbage i det seneste år. Det har alle en kæmpestor andel i, og det vidner om den helt særlige holdånd, vi har, en utrolig gejst og et meget stærkt sammenhold. Det vil vi gerne anerkende, og det fortjener alle den allerstørste tak for at bidrage til,” siger Anders Holch Povlsen.

I alt udbetaler Bestseller 300 mio. kroner til medarbejderne.

 

Foto: Bestseller