En vækst på 43 procent og en stigning i onlinesalget på 400 procent er stadig ikke nok til at sikre Femilet et positivt resultat i 2020.

Lingeribrandet Femilet A/S, der nu er fuldt integreret i moderselskabet Chantelle Lingerie’s, har i løbet af 2020 gennemgået store forandringer med henblik på at vende de sidste års underskud til profit. På trods af fortsatte røde tal på bundlinjen går det den rigtige vej for lingerivirksomheden.

Det netop offentliggjorte årsregnskab for 2020 viser en bruttofortjeneste på 20,7 mio. kroner i 2020 mod 22,2 mio. kroner i 2019.

Til trods for et lille fald i bruttofortjenesten mindskes underskuddet på bundlinjen fra -16,2 mio. kroner i 2019 til -9,3 mio. kroner i 2020 svarende til en vækst på 43 procent.

Ledelsen anser årets resultat som utilfredsstillende og stærkt påvirket af Covid-19. Det skriver de i årsrapportens ledelsesberetning.

Også egenkapitalen oplever tilbagegang og ender på 4,6 mio. kroner mod 13,8 mio. kroner i forrige regnskab.

 

Boost i onlinesalget

Som et led i virksomhedens omstruktureringsplan blev femilet.dk en afgørende indtægtskilde i 2020.

Femilets satsning på at tilføje e-commerce som et væsentligt salgsled fik en forrygende start, hvor coronapandemien og de dertilhørende nedlukninger af landets butikker fik onlinesalget af lingeri, undertøj, nattøj og badetøj til at stige med 400 procent.

Den manglende mulighed for at shoppe i de fysiske butikker gav det første boost til virksomhedens onlinesalg, men også en anden ting spillede en rolle.

”Chantelle udviklede hurtigt et elegant stofmundbind, som blev godkendt af de franske myndigheder, og vi bestilte det hjem til vores danske kunder. Da Forbrugerrådets magasin Tænk kårede vores som det bedste, og myndighederne siden påbød brug af mundbind i Danmark, så skete der noget. Søgningen på vores onlinebutik nærmest eksploderede, og onlinesalget af hele vores produktsortiment steg med 400 procent i 2020,” siger Tea Nørgaard Pedersen, Communication Director hos Femilet A/S, i en pressemeddelelse.

 

Ser lyst på fremtiden

Udover e-commerce har virksomheden investeret i en modernisering af sine fysiske forretninger.

“Vi ser vide forretningsmæssige perspektiver i den stærke onlinetilstedeværelse, vi har opnået i 2020. Den skal vi bygge videre på. Vi åbnede samtidig i starten af 2020 vores nye flagskibsbutik på strøget i Aarhus, hvor vi præsenterer vores nye lingeri-butikskoncept. Siden er vores butik i Køge åbnet på en ny adresse, ligesom moderniseringen af butikken i Amagercentret blev en realitet i november og i Odense under nedlukningen i februar. Alle øvrige butikker i kæden skulle have været ombygget i 2020, men grundet Covid-19-udbruddet blev dette forsinket. Moderniseringen af butikkerne fortsætter i 2021,” siger Louise Fiedler Vestergaard, Commercial & Merchandising Retail Director hos Femilet A/S.

Virksomheden vurderer sine fremtidsudsigter som gode baseret på en stærk onlineforretning og en delvis gennemført modernisering af kædens fysiske butikker.

For 2021 forventer ledelsen tilmed et forbedret årsresultat. Det understreger ledelsen i ledelsesberetningen.


Du kan se Femilet A/S’ placering på TØJ – Fashion & Business Trends’ live brancheanalyse her.


Nøgletal for Femilet A/S
  2022 2021 2020
Omsætning---
Bruttofortjeneste20.469.000 DKK26.104.000 DKK20.695.000 DKK
Resultat før skat-9.001.000 DKK-1.919.000 DKK-9.274.000 DKK
Årets resultat-9.001.000 DKK-1.919.000 DKK-9.274.000 DKK
Balance12.052.000 DKK21.041.000 DKK20.604.000 DKK
Egenkapital-1.485.000 DKK2.639.000 DKK4.558.000 DKK

Foto: Femilet A/S