Store forandringer med henblik på at vende et underskudsgivende selskab til en profitabel forretning koster dyrt hos lingeribrandet. Men ledelsen er optimistiske og “klar til at tage næste skridt,” lyder det i en pressemeddelelse. 

Tallene i det netop offentliggjorte 2019-regnskab for Femilet A/S er fortsat røde. Udviklingen på bundlinjen var ellers på rette vej, men nu har underskuddet igen vokset sig til et tocifret millionbeløb. Årets resultat ender nemlig på -16,1 mio. kroner i 2019 mod -5,3 mio. kroner i 2018.

Der er dog flere forklaringer på det store underskud, som med tiden skal hjælpe med at vende underskuddet til overskud.

Femilet-brandet har gennemgået en revitaliseringsproces: Produktionen af lingeri blev flyttet fra eksterne producenter til gruppens egne fabrikker, design og indkøb af nattøj og badetøj blev lagt sammen med det hollandske søsterselskab Livera, og processerne i organisationen blev generelt set integreret mere med hovedkontoret i Paris,” skriver brandet ud i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for 2019.

Dette har været medvirkende til at gøre Femilet-brandet relevant uden for hjemmemarkedet i Danmark og Norge, således at Femilets produktportfolio gennem nogle år har haft voksende salgstal i lande som Sverige, Holland, Tyskland og Frankrig. Med henblik på at accelerere den internationale vækst blev Femilet i november 2018 fuldt integreret i Groupe Chantelles infrastruktur, oplyser brandet i pressemeddelelsen.

Næste fase i transformationen har været at integrere driften af Femilet-butikkerne i Groupe Chantelles retailstruktur for at opnå større synergier i udviklingen af det fysiske butikskoncept, den digitale integration samt merchandisingen i butikkerne. Første store skridt blev tilendebragt i udgangen af 2019 med implementeringen af nyt IT-system, hvorefter de sidste dele af lagerfunktionen blev lukket på lokationen i Ikast, skriver brandet videre.

Det er flytningen og nedlukningen af lagerfunktionen og investeringer i de nye systemer, der er medvirkende til, at underskuddet har vokset sig større.

Herudover har Femilet oplevet et fald i bruttoomsætningen, da blandt andet wholesale ikke længere er en del af Femilet A/S. Sidst har organisatoriske omstruktureringer i 2019 også påvirket resultatet.

 

Positiv trods stort underskud

I starten af 2020 blev de første skridt mod Femilets nye butikskoncept taget, idet de åbnede dørene til en ny flagskibsbutik i Aarhus.

Det var planen, at alle kædens butikker skulle have været ombygget i 2020, men grundet Covid-19 er det kun kædens butik i Køge, der har fået en makeover og en ny lokation i 2020. I stedet moderniseres de øvrige butikker i løbet af 2021, mens fokus i 2020 vil være at udvikle kædens e-commerce-forretning, som har oplevet stor vækst i hele 2019.

“Vi er klar til at tage næste skridt med Femilets butikker og er stolte af den opgave, vi har fået. 2020 er blevet noget anderledes end forventet, men vi har gennem krisen set, hvordan medarbejdere har stået sammen, og vi har vækstet vores e-commerce-forretning markant, ligesom vores butikker er kommet godt fra start, siden vi åbnede efter nedlukningen. Ligeledes har vi vores ejeres opbakning og med åbningen af en ny flagskibsbutik, renovering af butikker over hele landet samt kommunikation, investerer vi i fremtiden, så Femilet fortsat kan have en stærk position i markedet,” lyder det fra Louise Feidler Vestergaard, Commercial & Merchandising Retail Director, og Tea Nørgaard Pedersen, Communication Director, i pressemeddelelsen.

Femilet blev stiftet tilbage i 1932 og blev i 2010 solgt til lingeriproducenten Groupe Chantelle, der har hovedsæde i Paris.

Foto: Femilet