Modeportalen runder milliarden og præsenterer en omsætningsvækst på over 50 procent i forhold til året før. På trods af det afslutter Miinto efter planen ikke 2020/21-regnskabet med overskud på bundlinjen.
Den danske modeportal Miinto har de seneste år befundet sig i en positiv vækststime. Under Covid-19 sidste år blev der sat yderligere skub i vækstsejlene, og selv om Covid-19 mange steder rundt om i verden er ved at være under kontrol med massive vaccineprogrammer, så ser onlinehandlen ikke ud til at falde. Tværtimod.
Miinto har i en pressemeddelelse netop offentliggjort de første tal for 2020/21, der viser, at modeportalen kommer ud med en rekordhøj omsætningsvækst i forhold til 2019/20-regnskabet.
Modeportalen lander en genereret omsætning på 1,4 mia. kroner mod 910 mio. kroner året før, hvilket svarer til en vækst på 54 procent. En rekordvækst, der samtidig for første gang resulterer i en genereret omsætning på mere end 50 procent udenfor hovedmarkedet Skandinavien. Derfor skifter modeportalen nu valuta og sætter Euro bag den næste milliard, som er selskabets nye milepæl, lyder det.
“Når mere end 50 procent af vores omsætning nu kommer udenfor Skandinavien, så underbygger det selvfølgelig vores ambition om at blive den førende, globale aktør inden for vores kategori. Vores koncept er mere og mere efterspurgt, og derfor sætter vi nu kursen mod en genereret omsætning for vores partnere og brands på en mia. Euro over de kommende år,” siger Miinto-direktør Konrad Kierklo i pressemeddelelsen.
Trods den rekordhøje vækst i omsætningen kæmper modeportalen stadigvæk med underskud på bundlinjen. Men en aggressiv vækststrategi koster, forklarer Konrad Kierklo:
“Selv om udviklingen på eksisterende og nye markeder går fint og efter planen, så er det jo aldrig sjovt at levere underskud. Men en aggressiv vækststrategi koster på bundlinjen, og vi har heldigvis opbakning fra vores bestyrelse og investorer, der støtter op om vækstambitionerne, både på eksisterende og nye markeder.”
Vækst på nye markeder vokser massivt
I december 2020 ekspanderede modeportalen til syv nye markeder: Tyskland, Frankrig, Holland, UK, Italien, Finland og Spanien – og selv om Skandinavien stadigvæk er hovedmarkedet, tyder udviklingen på, at hjemmemarkedet snart vil blive overhalet.
“Holland er blevet vores største marked, og selv om Skandinavien stadig er vores core market og vokser rigtig fint, så tyder udviklingen allerede nu på, at de meget snart vil blive overgået af nogle af de nye markeder, vi lancerede i december måned 2020,” siger Konrad Kierklo.
De nye markeder udgør allerede 16 procent af modeportalens samlede omsætning, og især Tyskland spår Konrad Kierklo til at blive stort.
“Vores nye markeder vokser markant hurtigere end forventet. Tyskland er i dag vokset til vores 5. største marked, og forventningen er, at det bliver et af vores største markeder allerede til næste år. Med den positive udvikling vi oplever i øjeblikket, så vil vi arbejde på at ekspandere til et nyt kontinent allerede næste år. Det kræver meget, men vi tror på det kan lade sig gøre, hvis alt udvikler sig efter planen,” lyder det fra direktøren.
Foto: Konrad Kierklo, Miinto