Stor, dansk smykkevirksomhed er nødsaget til at kaste sig over en spareplan efter en stillestående omsætning i 2018-regnskabet.

Det er første gang i fem år, at den danske smykkegigant Pandora ikke oplever en markant stigning i omsætningen.

Virksomhedens omsætning lå i 2018 på 22,8 mia. kroner. Det er på niveau med resultatet for 2017 på 22,7 mia. kroner, men altså langt fra hvad virksomheden tidligere har omsat for.

På trods af en nærmest stillestående omsætning, så falder driftsresultatet fra 8,5 mia. kroner i 2017 til 7,4 mia. kroner i 2018.

Pandora oplyser i sit årsregnskab for 2018, at årsagen til den stillestående omsætning blandt andet kan findes i en sløret brandidentitet, for mange salgsfremmende kampagner med rabatter og svage initiativer til at forny sig inden for især vedhæng, som er Pandoras nøgleprodukt.

Eftersom at Pandora i 2018 ikke har oplevet særlig vækst, sætter smykkegiganten nu en spareplan i værk. Det er i alt 1,2 mia. kroner, som virksomheden skal spare. Det oplyser selskabet i sit årsregnskab.

Spareplanen ’Programme NOW’ skal strække sig over to år og kommer blandt andet til at omfatte vareforbrug, it, butikker og administration. Planen skal imødekommende de udfordringer, som virksomheden har haft i 2018, ligesom den skal sikre en langtidssigtet vækst.