Selv om forbrugerne nyder godt af de nedsatte varer under Black Friday, skaber den amerikanske udsalgsdag en del røre blandt danske modebrands. TØJ sætter fokus på to brands, som har hver deres holdning til Black Friday, trods samme mål for en bæredygtig modeindustri.      

Sidste år boykottede flere modebrands Black Friday og kaldte det et ”modbydelig og kommercielt” foretagende, mens andre kunne berette om årets bedste salgstal. I modebranchen er der delte meninger om Black Friday, og her kan du læse om to modebrands med forskellige syn på den store udsalgsdag – begge brands med samme mål om en bæredygtig modeindustri.

 

Son of a Tailor deltager som ordreproducerende
Son of a Tailor er et af de modebrands, der deltager aktivt i Black Friday, da det for dem både er kommercielt og socialt bæredygtigt at være med.

“Black Friday er en mulighed for at skabe opmærksomhed om sit brand – akkurat som alle andre typer markedsføring og sæsonudsalg er. Derfor giver det ingen mening at stemple Black Friday som mere ubæredygtig end andre typer udsalg,” siger Jess Fleischer, Co-Founder af Son of a Tailor, i en pressemeddelelse, og fortsætter:

“Lad os nu være ærlige: November kan være en sløv måned i modedetailhandlen. Black Friday er faktisk en mulighed for at levere en god kundeoplevelse og leve op til vores sociale ansvar over for
de mennesker, der er involveret i vores produktion, som også skal have arbejde i lavsæsonen.”

Son of a Tailor laver skræddersyede T-shirts, poloer og sweatshirt, og brandet producerer først tøjet, når de har modtaget ordren. Dette skal ses som et bæredygtigt alternativ til den traditionelle masseproduktion. Black Friday er det eneste tidspunkt på året, hvor Son of a Tailor sætter sit tøj på udsalg.

 

Aiayu vælger Black Friday fra igen
Aiayu er et af de mode- og interiørbrands som modsat Son of a Tailor vælger ikke at deltage i Black Friday.

”Black Friday opfordrer til overforbrug, hvorimod vi hellere opfordrer til at købe lidt men godt og med fokus på kvalitet, der holder. Forretningsmæssigt giver det heller ingen mening. Vi er imod rabatter, hele året, fordi vi betaler fair løn og priser til alle i værdikæden og tilbyder fair priser til vores kunder. Derudover er det dårlig stil, at kunderne den ene dag skal betale fuld pris og den næste dag kan de få det samme produkt til halv pris. Det vil vi simpelthen ikke byde vores kunder,” fortæller June Basar, PR- og kommunikationschef for Aiayu.

I forbindelse med Black Friday kunne Aiayus kunder sidste år i stedet komme forbi Aiayus butik i København og få repareret deres gamle Aiayu strikvarer, der trængte til en kærlig hånd. Om nye tiltag i år uddyber June Basar:

”Vi mener, at vi understregede vores holdning sidste år, og vi tilbyder stadig reparationer som en løbende service. I fremtiden vil vi fortsætte med at finde nye måder at skabe dialog med vores kunder om bevidst forbrug og gøre dem opmærksom på, at når de køber noget rigtig billigt, betaler nogen i forsyningskæden prisen, og det er normalt det svageste led i kæden – håndværkere og vores miljø.”