Carcel opfinder ny salgsmetode, der ikke kræver lager, sæson eller udsalg

Det danske modebrand Carcel lancerer en ny indkøbsløsning, der gør op med spild og overproduktion. Den første butik med det nye koncept er Wood Wood.

Overproduktion i modebranchen er et af de største miljøproblemer inden for branchen. Det antages, at omkring 40 procent af alt tøj enten bliver solgt på udsalg eller smidt ud til fordel for nye kollektioner og sæsonvarer.

Det har det danske modebrand Carcel nu gjort noget ved med den helt nye platform Scanshop.

Scanshop giver kunden adgang til en smart indkøbsoplevelse, hvor kunden kan prøve tøjet i en fysisk butik, scanne og købe varen gennem sin telefon og få den tilsendt direkte hjem til sig selv samme dag.

Platformen giver kunden mulighed for at have adgang til alle størrelser og farvemuligheder i en fysisk butik, hvor kunden tilmed kan spare penge på Carcel-produkter, fordi detailmargen er sparet væk. Kunden får gennem scanningen også mulighed for at få et indblik i selve rejsen bag tøjet, såsom materialerne og producenterne.

Den gør det altså muligt for brands og butikker at samarbejde om at minimere spild og overproduktion i modebranchen ved samtidigt at hylde butiksoplevelsen.

Modebrandet har allerede lanceret deres allerførste Scanshop hos modeforretningen Wood Wood.

“Da butikkerne lukkede ned grundet Covid-19, blev det endnu tydeligere, at den sæsonbaserede forretningsmodel ikke kun er ekstremt skadelig for miljøet, men også udgør en stor risiko for de fysiske butikker, da de risikerer at stå inde med en masse lager, som mister værdi efter blot et par måneders nedlukning. Det skabte incitamentet for at udvikle en ny platform, så vi kan samarbejde med vores kunder, samtidig med at vi minimerer spild og overproduktion og skaber muligheder for at tjene penge på en ny og smart måde. Vi er enormt glade for, at Wood Wood er første første Scanshop-partner,” lyder det fra Veronica D’Souza, der er stifteren af modebrandet Carcel.

Foto: Carcel i Wood Wood
Foto: Carcel i Wood Wood
Kan målrette produkter til hver butik

Wood Wood får kommission for hvert produkt, der er solgt gennem Scanshop. Ved at få øjeblikkelige data på, hvilke varer der sælger godt, kan Carcel og Wood Wood ændre i de vareprøver, som hænger i butikken over tid og på denne måde bygge et specificeret varesortiment i farver og styles, som passer præcist til den givne forretning og dens kundesegment.

“Det er nogle helt andre farver, som sælger bedre i Kina end i København og faktisk ofte anderledes bare mellem Frederiksberg og Indre By. Det giver mening ikke at hænge fast i, at det skal være en specifik kollektion på samme tid i hele verden, men i stedet forskelligt udvalg af varer i forskellige butikker, som taler til forskellige kundesegmenter. Det kan vi nu gøre med Scanshop,” forklarer Veronica D’Souza.

Hos Wood Wood er man også begejstrede for den nye indkøbsløsning.

“Introduktionen af Scanshop er en glimrende mulighed, hvorigennem vi kan udfordre både vores kunder og os selv. Vi ser det som et springbræt mod mere holdbare løsninger inden for vores branche. Samtidig er vi overbeviste om, at denne introduktion vil give kunderne mulighed for at få et bedre indblik i håndværket og de processer, der fører til udviklingen af de produkter, vi fører,” siger Kevin Kafesu, der er PR & Marketing Manager hos Wood Wood.

Foto: Carcel i Wood Wood
Foto: Carcel i Wood Wood

Foto: Wood Wood