En ny analyse fra FDIH viser, at flere forbrugere vælger postbuddet fra og i stedet anvender alternative leveringsformer. Det er godt nyt for butikkerne, vurderer adm. direktør for FDIH.
Der bliver længere mellem, at postbilen holder foran hoveddøren med en pakke bestilt over nettet. I stedet vælger mange forbrugere alternative leveringsformer, hvor de selv skal afhente den bestilte pakke. Det viser FDIH’s e-handelsanalyse af første halvår af 2018
”Udviklingen har i lang tid været, at forbrugerne vælger alternative leveringsformer til, mens den traditionelle levering til privatadressen så småt mister opbakning, og nu er de forskellige selv-henter-koncepter samlet set større end hjemmelevering. Det er en meget interessant udvikling,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Blandt de alternative leveringformer er udlevering i fysiske butikker, der både tæller kiosker, supermarkeder og andre butikker, særlig populært Niels Ralund mener, at det er en positiv bevægelse for butikkerne.
”Det giver potentielle kunder i biksen, og vi ved fra analyser, at forbrugere, der henter deres netkøb i fysiske butikker, er mere tilbøjelig til lige at smide et par ekstra varer ned i kurven,” forklarer han.
Læs også: Black Friday spås til massiv rekorddag for dansk handel
Adm. direktør i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg, er enig i dette synspunkt. Matas’ nyligt offentliggjorte regnskab for første kvartal 2018/19 viser en solid onlinevækst, og Gregers Wedell-Wedellsborg mener, at fremgangen på nettet også smitter af på de fysiske butikker, da over halvdelen af netkøbene bliver afhentet i fysiske butikker. Det medfører et mersalg, da forbrugerne ofte køber noget, når de afhenter i butikken.
”Så salgskanalerne styrker hinanden mere end nogensinde før,” udtaler Gregers Wedell-Wedellsborg til Finans.
Niels Ralund mener ikke, at udviklingen er et tegn på, at kunderne helst selv vil hente deres køb andre steder. De reagerer blot praktisk, mener han.
”Jeg tror, at der er forskel på, hvad kunderne allerhelst vil, og det de vælger. Hjemmelevering er – når det fungerer – smart, men hvis man først en gang har oplevet, at det ikke fungerer, så bliver det fristende at få leveret til butikken nede om hjørnet, så man kan hente, når man vil. Det er blandt andet derfor, at vi ser en fremgang i udlevering i fysiske butikker.”