“Offline og online salgskanaler kan noget forskelligt, så for os er det ikke enten eller.” Sådan lyder det fra herretøjskometen Shaping New Tomorrow

Hvordan ser fremtidens fysiske butik ud?

Det spørgsmål stiller mange i detailhandlen sig selv. Med et stigende onlinesalg i sigte skal der selvsagt ske noget med de fysiske butikker, hvis de skal kæmpe ligeværdigt med onlinebutikkerne om forbrugernes penge.

Det spås også, at flere butikker i de kommende år må dreje nøglen om grundet e-handlens udvikling, men det er ikke hele sandheden, mener CEO og Founding Partner i e-commercemarketing-bureauet Kvantum Copenhagen, Martin Jagd Graeser, der udtaler følgende i en artikel fra Dansk Industri:

“Det handler ikke om enten eller, men et både og. Debatten om onlinehandel, og hvordan retail skal fungere i praksis, bør ikke handle om online versus offline, men mere om helheden af den moderne forbrugers modus, når de handler og interagerer med dit brand, og hvor on- og offline arbejder sammen sømløst.”

Han fortsætter:

“Den ‘nye’ butik er ikke blot sat i verden for at facilitere transaktioner, men for at skabe tillid mellem kunde og brand, tilbyde forbrugerne oplevelser, som de vil huske, og ikke mindst skabe brand-awareness. Det er en vital del af brand-building at have butikker. Retail skal favne e-tail.”

 

Shaping New Tomorrow åbner butikker på stribe

Det er den hurtigtvoksende herretøjsvirksomhed Shaping New Tomorrow enig i. De har siden marts 2020 åbnet en lille håndfuld butikker i både ind- og udland, og planerne er, at de over den næste tid skal åbne 30 nye butikker. De mener nemlig ikke, at retail er dødt.

”Offline og online salgskanaler kan noget forskelligt, så for os er det ikke enten eller. Hvis vi kun havde fokuseret på vores butikker, så havde vi ikke oplevet den store vækst, som vi har. Vores webshop har givet os mulighed for at drive flere bestillinger, fordi vi ikke har været begrænset af geografi,” lyder det fra Christoffer Bak, co-founder og CPO hos SNT, der fortsætter:

”Omvendt er butikkerne vores største marketingskanal. Det er i butikken, at vores kunder får en oplevelse – det er her eksperterne arbejder, hvor kunden kan mærke komforten i vores herretøj og se sig selv i spejlet. Vi ville ikke kunne undvære nogen af dem, for de supporterer hinanden i kundens rejse.”

Ifølge Christoffer Bak handler mange af deres kunder på begge kanaler:

”Vi laver komfortabelt herretøj, hvorfor vores produkt skal mærkes, da vi sælger følelsen. Den ville vi aldrig kunne få online. Vi oplever derfor også, at vores kunder ofte starter i butikken, og derefter går online for eksempelvis at komme i butikken igen ved nye kollektioner.”

 

Hvad gør SNT?

Herretøjsvirksomheden arbejder aktivt med omni channel og ønsker, at kunderne får en ensartet oplevelse, uanset om de handler online eller i en fysisk butik.

”Vores online univers er båret af videoer, grafik og storytelling. Det har vi inkorporeret i vores butikker, så vores storytelling f.eks. går igen i frames i butikken og vores videoer, som gør vores produkter levende online, kører på en stor skærm i alle butikker – centralt placeret.”

”Derudover har vi integreret vores webshop i butikken ved hjælp af touchskærme i inventaret, hvor man direkte kan bestille vores produkter, hvis der f.eks. ikke er den størrelse man søger i butikken. Alt sammen elementer, der forhåbentlig giver vores gæster en ‘browsing’-oplevelse både online og offline”, afslutter Christoffer Bak.

Foto: Shaping New Tomorrow