”Det er min vurdering, at modebranchen vil være påvirket af coronakrisen helt frem til efteråret 2021,” spår Nikolai Klausen, der er direktør i brancheorganisationen Wear.
Hvad er modebranchens største ulempe i krisetid?
Modebranchens største ulempe er, at den ikke har udviklet sig hurtigt nok de seneste tre til fem år. Kriser opstår hele tiden i større eller mindre grader. Den seneste store krise var finanskrisen, og i den forbindelse udtalte mange, at alt ville ændre sig til noget helt andet, men det gjorde det ikke. Jo, der kom da mindre ændringer, men branchen tilpassede sig hurtigt, og vi kom tilbage på vækstsporet. Men coronakrisen er dog lidt anderledes, da den rammer alle led i vores og næsten alle andre brancher samtidig og globalt. Kriser har det med at forstærke, forstørre og accelerere allerede underliggende tendenser i samfundet og brancher. Coronakrisen vil accelerere butikslukninger, digital omstilling, udvikling af nye salgsredskaber, onlinesalg, ’direct to consumer’-salg, brug af data, nye forbrugsvaner og meget mere. Alle tendenser, der allerede var i branchen.
Lige nu er det adgangen til likviditet, der skal løses for at kunne komme videre. Dernæst er det sikkerhed for, at kunderne betaler for de varer, de modtager.
Hvad er modebranchens største fordel i krisetid?
Der er ikke de store fordele i denne krise, desværre. Men branchen har historisk set været gode til at tilpasse sig, hvilket de også vil gøre denne gang. Man må udnytte tiden til at tilpasse sin organisation og få den professionaliseret, så den kan imødekomme fremtidens forbrugere og butikker – både de fysiske og online.
Modebranchen er meget afhængig af forbruget – hvordan kan man som aktør være med til at skubbe til det? Og hvad skal der til fra politisk side?
Med en eksport på mellem 60-80 procent af den samlede omsætning i modebranchen, er branchen mere afhængig af forbruget i udlandet end i Danmark. Det gør det lidt sværere for os ’aktører’ at hjælpe med at påvirke forbruget. Men vi skubber på, hvor det er muligt i Danmark. Politisk vil det eksempelvis være en håndsrækning, hvis man beslutter sig for at udbetale de indefrosne feriepenge. Det vil give forbrugerne flere penge mellem hænderne, som de så kunne bruge nogle af på tøj og sko.
Hvor lang tid bliver der effekt af coronakrisen i modebranchen?
Det er min vurdering, at modebranchen vil være påvirket af coronakrisen helt frem til efteråret 2021, og selv der vil vi ikke være på niveau med før krisen. Modebranchen er meget påvirket af udviklingen i den fysiske detailhandel, som også før krisen var meget udfordret. Her er det særligt forbrugsmønstret der udfordrer detailhandlen i midtbyen. Typisk arbejder begge forældre fuldtid, børnene går i heldagsskole, og de har alle fritidsaktiviteter ved siden af. Man skal ikke i banken eller på posthuset mere, det forgår online. Dagligvarebutikkerne er flyttet væk fra midtbyen, og samtidig er mange byer lukket for bilkørsel, og det koster penge at parkere. Alt dette gør, at der ikke er tid eller behov for at komme ind til midtbyen, som man gjorde for 10-15 år siden.
Hvor stor en del af modebranchen står tilbage efter krisen?
Det er jo ikke sjovt at skulle spå om, men jeg har tidligere udtalt, at op mod en tredjedel af de danske modevirksomheder er truet – og det holder jeg fortsat fast i. Men det er i perioden frem til efteråret 2021, og først der kan vi gøre det endelig tab op.
Hvad er det Wear forsøger at gøre på vegne af modebranchen i forhold til påvirkning af det politiske system?
Wear er gået sammen med de andre relevante brancheforeninger om ønsker til de hjælpepakker, som regeringen har vedtaget og iværksat. Samtidig har jeg, på vegne af Wear og vores medlemmer, skrevet direkte til vores Erhvervsminister, Finansminister, til relevante partiledere og erhvervsordfører med en invitation til dialog om branchens udfordringer. I skrivende stud er det kun Mona Juul, der er konservativ Erhvervsordfører, som har takket ja til invitationen. Men vi giver ikke op og vil fortsætte presset på politikerne sammen med de andre brancheorganisationer og selvfølgelig Dansk Erhverv.
Om brancheorganisationen Wear
Wear har 39 medlemsvirksomheder i modebranchen, hvoraf 18 af dem betegnes som små virksomheder, 15 som mellemstore virksomheder og 8 som store virksomheder. Mode- og skoeksporten udgjorde knap 33 mia. kroner i 2019, hvilket betyder, at modebranchen er Danmarks femte største vareeksport. En af de store udfordringer i modeeksporten er, at flere – særligt de større virksomheder – i stigende grad sender deres varer direkte fra producenterne til deres kunder i udlandet, og derved fremgår det ikke som eksport i Danmarks Statistik.