Jubilæumsportræt: Rains - Fra lokalt regntøjsprojekt til global modesucces
Conscious Fashion Fair - en ny bæredygtig modemesse i Aarhus målrettet forbrugeren
DM&T-direktør: ”Jeg håber inderligt, at de danske brands vil bakke op om modeugen"
De vil skabe Europas største digitale messe: ”Det er stærkere med en stor digital messe end flere små”
Ny kampagne skal trække investeringer til den danske mode- og tekstilbranche
Morgendagens designere om ny 3D-teknologi: "Det er en ny måde at tænke kreativt på, og det er fedt at være en del af"
Copenhagen Fashion Week præsenterer endnu et nyt kommercielt samarbejde
Christian Maibom: ”København har en unik mulighed for at blive en af Europas vigtigste modebyer”
Nyt fra Stine Goya: Fortæller om modeugeshow og fremlægger bæredygtighedsrapport
Zalando lancerer ny bæredygtighedspris under CPHFW - og nu er tre finalister fundet
Magasin du Nord Fashion Prize: En forandret modepris i lyset af Covid-19
Nikolai Klausen: ”Det er farligt at tale noget så langt ned, at det måske på et tidspunkt bliver uopretteligt”
Det er nu, slaget om København som fremtidens modedestination skal vindes
Modeugen implementerer blandt andet nye krav for optagelse i modeugens officielle kalender og vil mindske sit CO2-forbrug med 50 procent inden 2022.
I dag, den 28. januar 2020, er den officielle åbningsdag af Copenhagen Fashion Week netop skudt i gang og det med fremlæggelsen af en ny handlingsplan for bæredygtig omstilling gældende for 2020-2022.
“Copenhagen Fashion Week er det vigtigste kulturelle og kommercielle mødested for den skandinaviske modebranche. Det giver os et kæmpe ansvar og samtidig også potentialet til at skabe forandring i branchen. Med denne nye strategi og handlingsplan går vi fra at være et traditionelt event til at være en platform for forandring i modeindustrien,” udtaler adm. direktør for CPHFW, Cecilie Thorsmark, i en pressemeddelelse.
Nye krav og standarder
Den nye handlingsplan beskriver, hvordan modeugen løbende vil blive mere bæredygtig. Blandt andet sigter CPHFW mod at reducere CO2-udledningen med 50 procent og efterlade sig nul affald i 2022.
Derudover vil CPHFW implementere en række nye krav og standarder, der skal opfyldes for at blive en del af modeugens officielle kalender. Således skal alle brands, der søger optagelse i den officielle kalender, fra 2023 opfylde en række krav, herunder 17 minimumsstandarder.
De 17 minimumsstandarder dækker blandt andet over, at brands skal forpligte sig til ikke at destruere usolgt tøj, at bruge mindst 50 procent certificerede, økologiske, upcyclede eller genanvendte tekstiler i alle kollektioner, kun at anvende bæredygtig emballage og helt at undgå affald ved show- eller præsentationsafholdelse.
Endvidere skal alle brands opnå en vis pointscore i deres ansøgning om at komme på showkalenderen, der dækker i alt seks områder i værdikæden: strategisk retning, design, materialevalg, arbejdsforhold, forbrugerinvolvering og showproduktion, skriver CPHFW og oplyser, at der i indeværende år vil gennemføres en pilottest for at ”indsamle data om det aktuelle grundlag for at fastlægge den krævede score for 2023.”
“Vi bliver nødt til at sætte ambitiøse mål. Vi befinder os i en akut og uopsættelig situation, der betyder, at vi ikke længere blot kan håbe på, at fremskridt vil ske af sig selv,” udtaler Cecilie Thorsmark.
Den nye handlingsplan er udviklet i samarbejde med blandt andre CPHFW’s videnspartner, In Futurum, bestyrelsen for CPHFW og CPHFW Sustaiability Advistory samt flere brancheprofiler, herunder Ganni-grundlægger, Nicolaj Reffstrup og adm. direktør i Global Fashion Agenda, Eva Kruse.
I 2023 lanceres en ny plan for de kommende år. Den fulde handlingsplan for 2020-2022 kan fines her.