Et gennembrud på det amerikanske marked står øverst på ønskelisten hos mange danske modebrands. Men hvor skal man starte? Få hjælp af Wear og the Trade Council.

Det er ikke underligt, at mange danske modebrands har et gennembrud på det amerikanske marked højt på ønskelisten. Med sin titel som verdens største økonomi og med mere end 300 millioner indbyggere er potentialet skyhøjt, hvis man som modebrand formår at få hul på markedet.

Men hvor skal man starte, og hvordan får man fat på de rigtige indkøbere?

USA er et kompliceret marked at indtage. Logistik, oplagring og de rette samarbejdspartnere er blot nogle af de parametre, som danske modebrands skal forholde sig til, hvis de vil eksportere til det amerikanske marked.

Brancheorganisationen Wear og the Trade Council, der er en del af Udenrigsministeriet, klæder danske virksomheder på til at indtage det amerikanske marked. Lige nu inviterer de to organistioner danske virksomheder til et eksportfremstød i USA fra den 22. til den 24. april 2022.

Ifølge Commercial Advisor Garette Elizabeth Johnson, der til dagligt arbejder hos Det Danske Generalkonsulat i New York, skriger den amerikanske modeindustri på forandring. Det giver plads til især danske modebrands, der er attraktive grundet sin kvalitet, sofistikerede stil og komfort, mener hun. Dertil er en stor force for dansk mode tilgangen til og det fokuserede arbejde med bæredygtighed.

“Den amerikanske modeindustri har brug for forandring. Overproduktion, en ubæredygtig praksis og forældede forretningsmåder har skabt en marked med utilfredse forbrugere. Danske modebrands har længe arbejdet henimod mange af de løsninger, som den amerikanske modeindustri endnu ikke har taget til sig. Derfor er tiden netop inde for danske modebrands til at udfylde det tomrum på markedet og nå ud til millioner af amerikanske forbrugere, der er mere end åbne for at købe dansk mode,” siger hun til TØJ – Fashion & Business Trends.

Eksportfremstødet, som Wear og Eksportråder tilbyder, består af et fysisk matchmaking og networking event i New York, hvor man har mulighed for at opbygge nye relationer forud for den kommende sæson. Man vil kunne møde indkøbere fra både retail- og onlineplatforme, distributører, agenter, PR- og marketingmedarbejdere samt influencers.

Blandt de potentielle indkøbere fra fysiske butikker og online platforme inviteres blandt andre Bloomingdales, Nordstrom, Urban Outfitters, Amazon Fashion, Antrophologie og Yoxx. Inden for PR og marketing inviteres The Business of Fashion, WGSN, Wallpaper, Hypebeast med flere.

Det danske fremstød har kun 10 pladser, og der er tale om først-til-mølle tilmelding. Deadline for tilmelding er den 25. februar 2022. Læs mere om eventet her.

Foto: Unsplash