Headstart Fashion har, i samarbejde med Danske Bank, netop afviklet arrangementet Fashion Growth for andet år i træk. De to vindende modevirksomheder er fundet, og TØJ har stillet adm. direktør hos Headstart Fashion, Christian Chapelle, nogle spørgsmål om konceptet og mulighederne bag.
Tirsdag den 24. april løb Fashion Growth igen af stablen, denne gang i æstetiske omgivelser på det gamle Aarhus Teater. Omdrejningspunktet for eventet er at facilitere mødet mellem kapitalstærke investorer og upcoming modevirksomheder, som med et stærkt pitch kan ’vinde’ adgang til 1-1 mentortimer, netværk og rådgivning ved både advokater og investorholdet.
I juryen sidder blandt andet topchefen hos Hummel, Christian Stadil, som også agerer formand for Fashion Growth.
TØJ har stillet direktøren for Headstart Fashion tre spørgsmål om det netop overståede event:
Hvem vandt Fashion Growth 2018?
“De to vindende modevirksomheder blev SuitsYou by Sjölin, som løb med førstepladsen, og Britt Sisseck som nummer to. SuitsYou by Sjölin er kommet rigtig godt fra start. De laver skræddersyede jakkesæt, men gør det på en måde, så de ikke er afhængige af dyre forretninger, som de selv skal etablere. De er ved at skabe en franchisemodel, hvor de blandt andet registrerer målene på tøjet digitalt, som de så kan bruge til kundesalg. De tager også rundt til forskellige advokat- og revisorvirksomheder, og de får på den måde effektivt fanget målgruppen. Samtidig er det en forretning, som er skalerbar. Det var grunden til, at investorerne blev særligt imponerede. Britt Sisseck skaber kvalitetsprodukter, som har en rigtig fin æstetik og et elegant design. Hendes netværk og hendes planer for at udrulle virksomheden faldt i god jord hos investorpanelet,” fortæller Christian Chapelle til TØJ.
Hvad får investorerne ud af konceptet?
”Investorerne bliver meget inspireret af de forskellige pitches og samarbejder. Når man har skabt en succes med sin virksomhed, så føler mange også et behov for at give noget tilbage til den branche, man er vokset ud af. De fleste af investorerne kommer fra modebranchen og har derfor en dybdegående viden og erfaring herom. Jeg forestiller mig også, at mange af vores investorer føler en dybfølt glæde ved at give noget videre i form af eksempelvis mentorship. Et helt andet aspekt er selvrefleksion. Når virksomhederne pitcher, skal investorerne være skarpe og komme med forretningsrelevante spørgsmål – det skaber også tanker i forhold til deres egne forretninger. Derudover gør Fashion Growth meget ud af synlighed på de sociale medier, hvilket jo selvfølgelig skaber eksponering. Alt i alt er Fashion Growth et succesfuldt format, og værdien skal opgøres på flere forskellige plan,” fortæller Christian Chapelle.
Hvorfor er Fashion Growth et vigtigt initiativ?
“Generelt set synes jeg, at man ser mange eksempler på setups, hvor det er hensigten at matche investorer med iværksættervirksomheder, særligt inden for IT og Tech. Men dét, som jeg synes, der mangler – og Christian Stadil kan bakke mig op her – er et højnet fokus på modebranchen. Erhvervsminister Brian Mikkelsen har jo nedsat et vækstteam, som har til formål at øge væksten af de kreative erhverv med 25 procent i de kommende år. I den forbindelse er det vigtigt med nye tiltag. Jylland må ikke blive overset, for virksomhedsejere i Jylland er faktisk rigtig gode til at tjene penge. Så når regeringen tænker på at skabe vækst i de kreative erhverv, må de gerne have fingrene i den jyske muld. Fashion Growth er et dryp, men det er noget, jeg gerne vil se mere af – noget med konkret effekt, som kan skabe opmærksomhed,” afrunder Christian Chapelle.