Nu er vinderen af Magasin du Nord Fashion Prize samt den første vinder af Publikumsprisen offentliggjort. Navnene blev offentliggjort af Wessel & Vett Fonden på Kunsthal Charlottenborg i København.
Torsdag d. 28. oktober på Kunsthal Charlottenborg i København kunne Wessel & Vett Fonden afsløre navnet på vinderen af Magasin du Nord Fashion Prize 2021. Samtidig blev også den første vinder af Publikumsprisen offentliggjort.
Priserne blev overrakt af grundlægger af Magasin du Nord Fashion Prize, og bestyrelsesmedlem i Wessel & Vett Fonden, Nina Wedell-Wedellsborg.
De fire finalister – A. Roege Hove, Berner Kühl, (di)vision and Louise Lyngh Bjerregaard – præsenterede deres kollektion og forretningsplan for en jury bestående af ledende profiler fra den danske og internationale modeindustri. Og i år faldt juryens valg på A. Roege Hove.
A. Roege Hove modtog dermed en hovedpræmie på 300.000 kroner, og derudover fik alle fire finalister 10.000 kroner hver for deres indsats og deltagelse i konkurrencen.
Vinderen af Publikumsprisen
A. Roege Hove blev også udråbt som den første vinder af Publikumsprisen nogensinde. Afgørelsen er baseret på en digital publikumsafstemning, og vinderen af Publikumsprisen får 50.000 kroner til støtte og videreudvikling af deres forretningsplan.
”Jeg er stolt af at være med i juryen for denne pris, og jeg er enormt imponeret over finalisterne. Designere får os til at føle os smukke, men de kan også få os til at få det godt. De har en stærk indflydelse, men også et ansvar i forhold til at designe til gavn for vores værdifulde jord og dens befolkning. Med så højt et niveau, som vi har set her, var det ikke en nem opgave at udvælge en vinder, men A. Roege Hove’s kreative niveau og integration af bæredygtighed i hendes/hans arbejde var exceptionel,” udtaler Federica Marchionni, CEO hos Global Fashion Agenda.
Udover en pengepræmie modtager hver finalist rådgivning fra et udvalgt jurymedlem til støtte i deres videre udvikling af deres brand og firma.
Den årlige Magasin du Nord Fashion Prize eksisterer for at støtte unge modedesignere i at etablere deres brand. Konkurrencen er åben for danske mærker, der har produceret mindst én, men ikke mere end seks, ready-to-wear kollektioner for damer eller herrer.
Foto: A. Roege Hove