I ugens korte nyheder kan du læse om en ny solbrillekollektion, mohair-forbud hos en af markedets onlinegiganter, indtrædelse på nye markeder for bæredygtig modekoncern og et sneakerbrand, der har modtaget millionkapital.
Soft Gallery med ny solbrillekollektion
I samarbejde med det københavnske eyewear branding og design studie Twenty/Twenty har børnebrandet Soft Gallery nu lanceret en ny solbrillekollektion.
Wave, Cherry og Lucky hedder kollektionens tre styles. Designet er præget af signaturtryk fra SS 19-kollektionen, og solbrillerne er håndlavede af højkvalitetsacetat – en plantebaseret plast, der gør solbrillerammerne hypoallergeniske og fleksible.
Med henblik på at beskytte øjnene er solbrillerne også udstyret med lette og stødresistente nylonlinser, der garanterer komplet UVA og UVB beskyttelse.
Kollektionen vil blive lanceret i begyndelsen af december 2018.
Asos stopper salget af silke, mohair og cashmere
Efter at have set lækkede optagelser fra gedefarme i Sydafrika, udgivet af dyrerettighedsorganisationen PETA, har blandt andet Topshop, H&M og Zara bandlyst beklædningsgenstande, som er fremstillet af håret fra Angora-geder, det såkaldte mohair.
I kølvandet på optagelserne har mere end 140 internationale detailhandlere stoppet indkøb af produkter, der indeholder mohair.
Nu hopper Asos med på bølgen. Modegiganten er indstillet på at stoppe med at sælge cashmere, mohair og silke som en del af sin nye, opdaterede dyrevelfærdspolitik, men vil dog fortsat sælge læder- og uldprodukter.
“Vi køber ikke noget til vores lager nu, som ikke er i overensstemmelse med den nye politik,” har en Asos-talsmand bekræftet til FashionUnited via email.
Asos, der i øjeblikket sælger over 850 mærker ud over sine egne ’in-house’, har tidligere forbudt produkter indeholdende pels eller materialer fra truede dyrearter.
Kilde: FashionUnited
Green Cotton Group indtræder i USA
Den traditionsrige virksomhed med hovedkvarter i Ikast, som siden 1986 har haft fokus på bæredygtighed og især økologi, slår sig nu løs i det amerikanske.
Som et led i en plan om at være nærværende de steder, som har strategisk fokus, har Green Cotton Group etableret et handelsselskab tæt på Boston i USA.
”Med etableringen kommer vi nu endnu tættere på vores eksisterende kunder i USA, og vi får nogle unikke og anderledes muligheder for at få startet wholesale og retail op i den del af verden,” fortæller CEO i Green Cotton Group, Lasse Simonsen, i en pressemeddelelse.
Den nye amerikanske virksomhed får efter sigende gode opstartsmuligheder i branchen inden for wholesale, private label og retail, idet den kan trække på både produktionskompetencer i Ukraine, metervarekompetencer i Tyrkiet samt salgs- og designkompetencer i Danmark.
Investorhold: Arkk har milliardpotentiale
Den tre år gamle sneakerbrandet Arkk, som er blevet grundlagt af to drenge fra Skælskør, får en større kapitalindsprøjtning fra to af Danmarks mest velhavende familier. Der er tale om et større tocifret millionbeløb.
De to familier, som har besluttet sig for at satse stort på sneakerbrandet, er Martinsen (Frihed Invest), som står bag IC Group, og North-East Venture, med Per Enevoldsen og Winnie Liljeborg, som har grundlagt Pandora.
Familierne køber 28 procent af selskabet bag Arkk, som lige nu forhandler sko i 36 lande og online.
Kilde: Børsen