En presset modeindustri med stor usikkerhed har resulteret i markante kursfald for blandt andet online virksomhederne Asos og Zalando, hvor Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen er blandt de største aktionærer.

En opbremsning i salget af modetøj og et pres på bundlinjen tvang mandag morgen britiske Asos til at nedjustere forventningerne og oppebære et styrtdyk i aktiekursen. Kursfaldet hos Asos lå i går på omkring 40 procent, og hos Zalando faldt aktiekursen med 12-13 procent. Det betyder et tab på 3 mia. kroner og et urealiseret kurstab på op imod en trekvart mia. kroner for Bestseller-ejeren, Anders Holch Povlsen, som er storaktionær i begge selskaber. Det skriver Børsen.

De voldsomme kursfald spredte sig også til andre tøjvirksomheder og til detailhandelsvirksomheder. Som årsager kan der peges på en udvikling på markedet og i virksomhederne, både i producentled og i detailbutikker, hvis bundlinjer presses af flere ting – ikke mindst de stadig flere udsalgsskilte.

Stor usikkerhed om den fremtidige udvikling

Til Børsen fortæller adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen, at der et stort pres på indtjeningen og likviditet, og uddyber:

”Der er stor usikkerhed om den fremtidige udvikling. Mange af mine medlemmer er bange for, hvad der sker, når deres kunder, butikkerne, i marts skal afregne moms. Så skal butikkerne have pengene op af lommen. Det kan sætte gang i en bølge af butikslukninger.”

Yderligere peger Thomas Klausen på, at mange af de store onlineselskaber presser tøjproducenterne med en ny forretningsmodel, hvor sælgeren er tvunget til at dække nedskrivninger på de varer, der ikke sælges. Det betyder, at det tøj, som onlineselskabet ikke får solgt, skal tøjvirksomheden tage tilbage. Det betyder altså, at tøjproducenterne skal stå med store lagre hos onlineselskaberne, oveni at flere detailbutikker har lange betalingsfrister. Da meget af tøjet sælges på udsalg, og kunderne derfor har vænnet sig til de nedsatte priser, rammes hele værdikæden.