Flere aktører med interesse i livsstilsbrancherne er gået sammen om at skabe et nyt digitalt projekt, der skal bane vej til potentielle kunder, så danske virksomheders eksport ikke fremadrettet hæmmes af aflyste messer eller forsamlingsrestriktioner.

Hele livsstilsbranchen, herunder mode-, møbler-, design- og interiørvirksomheder, er på baggrund af Covid-19-pandemien blevet hårdt ramt på eksporten. Særligt fordi branchernes salg oftest sker gennem fysiske designmesser, -events og modeuger rundt om i verden.

Dansk Erhverv har eksempelvis netop offentliggjort en rapport på vegne af brancheorganisationen Wear, hvori det fremgår, at den danske modeeksport er faldet med 2 mia. kroner i de fem første måneder af 2020 og dermed på niveau med modeeksporten i 2015.

Men flere messer og modeuger er verden over blevet rykket eller aflyst som en konsekvens af virusudbruddet. Derfor mener brancheaktører, at der er behov for at nytænke eksporten og innovere distributionskanaler, som design-, livsstils- og møbelindustrien benytter sig af i dag.

Lifestyle & Design Cluster, udviklingshuset Virsabi, Copenhagen Business School og Industriens Fond er gået sammen i projektet ‘Virtual Stage’, der gennem virtual og argumented reality vil skabe en ny vej ud til potentielle kunder, så danske virksomheders eksport fremover ikke hæmmes af aflysninger eller stramme forsamlingsrestriktioner rundt om i verden.

“Det er en afgørerende satsning for branchen. Initiativet kan gøre den danske livsstilsbranche til first-movers på anvendelsen af ny teknologi til eksport. Vi kan vise eksempler på, hvordan danske brands kan nå de indkøbere, retailers, arkitekter, designere, producenter og journalister, der er så vigtige for eksporten, men som ikke kan deltage i de årlige handelsmesser, modeuger og designfestivaler rundt om i verden på grund af Covid-19-pandemien,” udtaler Heidi Svane, der er Head of Digital ved Lifestyle & Design Cluster og projektleder på Virtual Stage-projektet.

 

Høje ambitioner

Partnerne bag projektet har en mission om at skabe en unik platform, hvor danske designbrands kan udstilles og opleves af udenlandske interessenter – og allerede til efteråret kan Virtual Stage tages i brug.

“På den korte bane håber vi, at mere end 10.000 personer bruger de nye løsninger i forbindelse med arrangementer i efteråret. Derudover er målet selvfølgelig, at danske virksomheder får nye kunder på baggrund af Virtual Stage og derigennem øger eksporten,” siger Heidi Svane.

Virtual Stage bygges op omkring webinarer og workshops, som skal være med til at engagere og involvere virksomheder samt facilitere udviklingen af koncepter til platformen.

Den digitale løsning bliver præsenteret på designfestivalen 3 Days of Design i København fra den 3. til den 5. september 2020 og igen under modeugen i 2021.

Foto: Virsabi