Det kommende producentansvar for emballage kommer til at berøre 200 virksomheder inden for tøj- og tekstilindustrien. Producentansvarets første deadline falder 1. april i år, og det betyder, at det haster med at komme i gang med forberedelserne.
Fra den 1. juli 2025 bliver omkring 41.000 virksomheder omfattet af det såkaldte producentansvar for emballage, men allerede fra den 1. april 2024 i år skal virksomhederne registrere sig og indberette, hvilke typer og hvor meget emballage de anvender.
Producentansvaret betyder, at virksomhederne får ansvaret for deres produkters emballage fra vugge til grav. Det estimeres, at i alt 1,1 mio. tons emballage vil være omfattet af producentansvaret, og det kommer til at koste de berørte virksomheder 2,35 mia. kroner om året.
”Formålet med producentansvaret er at motivere virksomheder til at benytte sig af emballage, der er lettere at enten genbruge eller genanvende. Som tallene også indikerer er det en kæmpe opgave, der skal løftes af de berørte virksomheder såvel individuelt som i fællesskab,” siger Morten Harboe-Jepsen, direktør i Emballageretur.
Emballageretur er en non-profit kollektiv ordning, der sammen med søsterordningerne Batteriretur, Elretur og Tekstilretur hører under paraplyorganisationen Retur, der er baseret på knap 20 års erfaring med håndtering af producentansvar på vegne af danske virksomheder. Emballageretur rådgiver virksomheder og sørger for en ansvarlig håndtering af emballageaffald, så det kan blive genbrugt, genanvendt eller forsvarligt bortskaffet.
Gode råd om producentansvaret for emballage
For den enkelte virksomhed er producentansvaret skruet sådan sammen, at jo mere emballage man anvender, desto højere afgift skal man betale. Men nok så vigtigt afhænger afgiften også af, hvilken type emballage der er tale om. Jo lettere emballagen er at genanvende, desto lavere er afgiften. Papir og pap bliver derfor markant billigere end plast.
”Vores erfaring er, at der er meget at vinde ved at forenkle tilgangen til emballage, så gå efter de lavthængende frugter. Reducer antallet af emballagevarianter til et minimum, afsøg muligheden for hovedsageligt at bruge emballage, der er let at genanvende, og stil krav til din egen organisation og til samarbejdspartnere om at minimere anvendelsen af emballage i det hele taget,” siger Morten Harboe-Jepsen.
To gratis værktøjer kan hjælpe
Samlet set kommer producentansvaret for emballage til at koste de berørte virksomheder 2,35 mia. kroner om året, og for de fleste virksomheder er det naturligt nok også interessant at vide, hvor meget producentansvaret kan komme til at koste lige præcis dem. Derfor har Emballageretur udviklet værktøjet ’Prisindikatoren’, der giver et kvalificeret bud på, hvor høj en afgift ens emballageforbrug giver. For at lave beregningen skal man bruge information om ens emballagesammensætning og mængden af den.
Derudover stiller Emballageretur værktøjet ’Budgetskemaet’ til rådighed. Med Budgetskemaet kan en virksomhed systematisk arbejde sig igennem de informationer, som de er forpligtet til at indberette til myndighederne. Når alle informationer er på plads, kan virksomhederne gennem selvsamme Budgetskema uploade data, og så sørger Emballageretur for den faktiske myndighedsindberetning gennem sine systemer.
”De potentielle omkostninger er naturligvis noget, som interesserer alle virksomheder, og det samme gør sig gældende i forhold til, hvad der helt konkret skal indberettes, og hvordan det skal gøres. Derfor har vi investeret i udviklingen af digitale værktøjer, som kan hjælpe virksomhederne godt på vej,” siger Morten Harboe-Jepsen.
Man skal være medlem af Emballageretur for at få adgang til værktøjerne Prisindikatoren og Budgetskemaet. Det er gratis at melde sig ind.
Foto: Unsplash