For 40 år siden påbegyndte ægteparret bag brandet en rejse ind i en verden af jeans. Da de i 1983 skabte deres egen kollektion, indskrev de sig i en lang denim-arv. Virksomhedens rødder strækker sig nu langt ind i og udenfor Europa med agenturer i over 10 lande.

2023 markerer for Gabba en milepæl og et jubilæum. 2023 markerer nemlig et ejerskifte. Den visionære stifter af virksomheden, Ole Madsen, har overdraget faklen til to af sine sønner – Nikolaj og Jakob Madsen. Denne overdragelse viser et skifte i generationer, men ikke i visioner. Ole har stadig sin faste gang i virksomheden og agerer i dag rådgiver og historiefortæller. Det vil højst sandsynligt være sådan, så længe han står oprejst.

En af de værdier, den nye generation ønsker at holde fast ved, er håndværket:

”Vi har en vision om at gå ’tilbage til fremtiden’. Med det mener jeg, at vi skal reflektere over, hvad der har været vores kerne og inkorporere det i fremtidens Gabba. Verden har udviklet sig til at handle om at skabe mere, mere, mere. Vi vil også fokusere på mere. Men for os handler det om flere detaljer i designprocessen, mere tid brugt på hvert produkt og mere fokus på de produkter, der allerede er i verden. Det betyder, at vi vil fokusere på færre produkter, ligesom vi vil værne om vores ophav i det slidstærke denim. Dyrkelsen af håndværket er for os den oprigtige fortælling om denim,” forklarer Nikolaj Madsen.

Resten er historie…
Med sine 40 år er Gabba et af de ældste danske denimbrands på markedet og har på tæt hold oplevet den moderne denimhistorie folde sig ud. Ja, det er alt sammen historie – men den samme denimtråd væver sig fast i virksomheden, som den er i dag.

Nikolaj Madsen agerer i dag ejerleder, hvor han fortsætter i sin fars fodspor. Der er dog plads til Nikolajs egne ambitioner, som han forklarer:

”Mine valg i livet har på en måde alle sammen ført mig til rollen i at varetage, hvad min far og mor har sat i verden. Mine uddannelsesvalg, og generelt valg i livet, har alle omhandlet den økonomiske verden og dét at lede en virksomhed. Men sproglige og kulturelle emnefelter har altid fanget min opmærksomhed og ledt mig videre. Den dag i dag er det den menneskelige del af ledelsesarbejdet, der får mit hjerte til at pumpe lidt ekstra.”

Dette ses blandt andet i virksomhedens hverdagsliv hvor initiativer som fleksible arbejdstimer, træning og gåture i arbejdstiden, en sund madkultur i medarbejderrestauranten og stort fokus på sociale arrangementer – bare for at nævne nogle få. Nikolaj lægger vægt på vigtigheden af trivslen blandt sine medarbejdere: ”Jeg glædes ved at eksperimentere med andre måder at drive virksomhed på – at jeg har mandat til at gøre det anderledes – og når jeg så lykkes med det, giver det mig en grundfølelse af stolthed.”

Lancering af limited-edition jeans
Den 15. november lancerer Gabba et par jubilæumsjeans, der eksklusivt kan købes på www.gabba.com. For at hylde de 40 år med denim laves jubilæumsudgaven i et unikt italiensk selvedge-denimstof fra det anerkendte italienske spinderi Candiani. Farven på disse jeans er blåsort og grafik på blandt andet lommeprint er med inspiration, fra hvor det hele startede for 40 år siden. Selvegde-denim er kendt for at forme sig efter ejermandens krop og personlighed, og på den måde vil historien og arven fra Gabba leve videre.

Foto: Gabba