Bæredygtigt modebrand er ”kommet rigtig godt fra start”

Opstarten har budt på noget af en rutsjetur for det bæredygtige modebrand Cras Cph, der trods krisetid åbner nye markeder og holder væksten. 

Det bæredygtige og farverige modebrand Cras Cph blev stiftet tilbage i august 2019 og er, som de to stiftere, Christiane Hagger og Anne Charlotte Lembye, selv siger det, ”kommet rigtig godt fra start”.

De udstillede med Cras Cph på modemessen CIFF for første gang i august 2019, og siden da har modebrandet landet flere store kunder.

”Vi fik Zalando, Magasin, About You og Urban Outfitters som kunder, da vi udstillede på CIFF i august 2019 og var absolut ukendte. Vi oplevede den vildeste modtagelse, hvilket var mere, end vi turde håbe på,” fortæller Christiane Hagger, der er medejer i Cras Cph, til TØJ.

Der gik dog ikke lang tid, før Covid-19 kom, og det skabte noget af en kaotisk stemning i modevirksomheden, hvor de to stiftere var usikre på, om varerne kom hjem, og om kunderne overhovedet kunne betale for dem.

“Vi frygtede det værste og tanken om, at der var rigtig mange varer på vej hjem, som vi ikke var sikre på, at vi kunne få lov til at levere hos vores kunder, gav mange sene telefon-krisemøder, og vi tænkte på, om vores virksomhed overhovedet ville overleve det her,” siger Christiane Hagger, der dog efter nogle pressede uger i foråret 2020 kunne ånde lettet op.

“Det var kaotisk og på alle måder en skør tid. Men heldigvis ville kunderne have de varer, de havde købt hos os, og de varer, vi leverede, solgte rigtig godt. Vi fik ikke annulleret nogle ordrer, men oplevede kun vækst i den periode. Vi åbnede også op for USA som nyt marked, hvor vi også oplever vækst,” fortsætter hun.

Foto: Cras Cph
Men så ramte anden bølge

Sommeren gik over al forventning, men da anden coronabølge ramte, blev Cras Cph også ramt.

“Vi er stærke på party-wear, men der har ikke været julefrokoster, og ingen skulle rigtig til fest. Så det har vi helt klart kunne mærke. Men samtidig oplever vi heldigvis også, at lysten til at dresse op ikke er forsvundet helt, selv om vi kun har kunne ses med få mennesker,” siger Christiane Hagger.

Selv om det har været et hårdt år for den nyopstartede modevirksomhed, så ser Christiane Hagger og Anne Charlotte Lembye også tilbage på 2020 med stor positivitet.

“Coronakrisen har givet anledning til at kigge forretningen igennem i sømmene. Så lige nu ser vi på vores agent setup og er ved at afdække, hvor vi kan bruge vores energi og ressourcer bedst muligt – blandt andet ved at sikre, at vi har de rigtige partnere til at repræsentere brandet. Vi er i dialog med partnere på nye markeder, og vi oplever stadigvæk rigtig positiv vækst på vores markeder – især USA og Danmark vækster – så vi ser lyst på fremtiden,” lyder det fra Christiane Hagger, der afslutningsvist oplyser, at de hos Cras Cph også er ved at styrke den digitale tilstedeværelse.

Cras Cph er blandt andet blevet en del af det digitale bureau Kvantum, der skal sikre vækst og skabe brandværdi for brandet online.

Foto: Cras Cph