Efter et godt 2022-regnskab har det bæredygtige tøjmærke opnået 97 procent vækst i år. For at understøtte væksten har medstifterne tyet til en type crowdfunding, der er populært næsten alle andre steder end i Danmark.
Det dansk-hollandske iværksætterpar Lotte og Kasper Brandi sælger 10 procent af deres virksomhed Labfresh, som nu er værdisat til 100 mio. kroner. Det er syvende gang, at Labfresh kører en crowdfunding-kampagne. Firmaet har været 99 procent finansieret af kunder siden starten i 2017. Eneste undtagelse er Tommy Ahlers, som investerede 600.000 kroner i 2018 via Løvens Hule.
“Det har været vores målsætning fra dag 1, at vi ikke ville være afhængige af banker og fonde. I stedet er ambitionen at udvikle virksomheden i et ualmindeligt tæt parløb med vores kunder,” siger medstifter Kasper Brandi.
Labfresh har tidligere modtaget i alt 6 mio. kroner i crowd-lån fra lokale kunder, så de kunne åbne flagskibsbutikker i København, Amsterdam og Haag. Den nye investering er øremærket til åbning af flere butikker og et større engagement i Tyskland og England.
Forretningsstrategi i samarbejde med kunder
“Både vores produktudvikling og forretningsstrategi er udviklet i samarbejde med vores kunder. Alt fra hvilke byer vi skal åbne butikker i, til hvilke stoffer vi skal bruge i den næste sommerkollektion,” siger Kasper Brandi.
Investeringsrunden er relativt ukendt i dansk sammenhæng, da aktionæraftalen blandt andet kun har én
aktieklasse, så alle de nye aktionærer blandt andet har stemmeret og ret til dividende på lige fod med
medstifterne. Al crowdfunding er blevet organiseret via platforme i England og Holland, da de danske
regler desværre er for komplekse, lyder det fra parret.
Fakta om Labfresh:
● Laver teknologisk herretøj, der er lugt- og pletafvisende og fremstillet af genanvendte materialer.
● Startet i 2017 og har nu 25 ansatte og kunder i 82 lande
● Ejet af det dansk-hollandske par Lotte og Kasper Brandi og har kontorer og butikker i Amsterdam
og København.
Foto: Labfresh