Med Black Friday lige om hjørnet kører de fleste virksomheder store, men meget forskellige, kampagner. Ens for alle er, at dagen bliver brugt til at promovere virksomhederne. Læs mere om to virksomheder, som har valgt at tilbyde noget andet end tilbud.
Black Friday skydes snart i gang, og mange modebrands, -butikker og -webshops er klar til den store udsalgsfest. Mens flere og flere brands er med og nyder godt af salgsrekorderne, som Black Friday hvert år sætter, boykotter andre dagen med ‘nul-tilbud-kampagner‘. På begge sider – både dem som går med på udsalgsdagen og dem som dropper den – ses en stadig stigende interesse i at promovere virksomhedens værdisæt. Om det så figurere som et røverkøb, tilbud på skræddersyede jakkesæt, gratis reparationer eller bare et stort nej-tak til deltagelse i dagen, er det meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed.
Så hvorfor er det så vigtigt for nogle at melde, at de ikke deltager i den store udsalgsdag? TØJ har kigget lidt nærmere på to virksomheder, som bruger Black Friday som en aktiv del af deres marketingsstrategier, og samtidigt takker nej til at være en del af tilbudsræset.
#lauriestaysgreen
Igen i år kører det danske modebrand for kvinder, Laurie, en grøn kampagne i forbindelse med Black Friday under hashtagget #lauriestaysgreen. Ideen er at få forbrugerne til at blive opmærksomme på det overforbrug, der er i forbindelse med udsalgsdage som Black Friday, og skabe et fællesskab, der kan mindske tøjspild.
I stedet for store rabatter, opfordrer Laurie forbrugerne til at vælge bæredygtigt kvalitetstøj, som holder længere. Derfor er der ingen rabatter at hente hos det Oeko-Tex-certificerede modebrand.
Elsk designer t-shirt med Anders Morgenthaler
Den danske modevirksomhed Elsk har på selve Black Friday valgt at lukke sin normale webshop ned. Virksomheden har fokus på at skabe tøj, som belaster miljøet så lidt som muligt, og mener ikke, at Black Friday er forenelig med den filosofi. I stedet har de, i samarbejde med Anders Morgenthaler, lavet en specialdesignet t-shirt. T-shirten skal både være med til at skabe opmærksomhed om overforbrug, som begge parter mener, at Black Friday bidrager til, og samtidig støtte et godt projekt.
Anders Morgenthaler fortæller i en pressemeddelelse:
”Hvis du virkelig skal forbruge på Black Friday, så nøjes med at købe denne gennemførte bæredygtige t-shirt og nyd, at dit forbrug går til at genopbygge den danske natur.”
Designet bag t-shirten har til formål at gøre den enkelte forbruger opmærksom på, at man rent faktisk kan gøre en forskel. 50 procent af omsætningen fra salget af t-shirten går til Den Danske Naturfond, hvor midlerne bruges til at købe dansk natur.