Dansk solbrillevirksomhed vil være kendt som et grønt alternativ til internationale masseproducenter inden for to-tre år, og efter en investering i Løvens Hule tør holdet bag de bæredygtige solbriller nu sætte et mål om at femdoble omsætningen i år.
På grund af udviklingen af krigen i Ukraine blev torsdagens udsendelse af tv-programmet Løvens Hule på DR1 – hvor James Ay er med – udskudt, og programmet er derfor kun tilgængeligt på DRTV. Udsendelsen er udskudt til i næste uge.
Med håndlavede solbriller i plantebaseret materiale vil det danske solbrillebrand James Ay fylde et grønt hul i et ellers tætpakket marked, og de to iværksættere tror på, at deres solbrilleunivers har sin berettigelse.
Derfor stod Torben Holt, stifter, og Daniel Uggerhøj, salgschef, i torsdagens udgave af Løvens Hule og bad om 250.000 kroner for fem procent af deres virksomhed. Iværksætterne kom derfra med en investering fra Christian Arnstedt på 300.000 kroner for 15 procent.
”Det er en kæmpe anerkendelse, at Christian Arnstedt investerer i James Ay og tror på os, når han af erfaring ved, hvor konkurrencepræget og monopoliseret solbrillemarkedet er,” lyder det fra Torben Holt i en pressemeddelelse.
Christian Arnstedt tror på, at James Ay rammer noget rigtigt med deres mission.
”James Ay har lavet et rigtig godt arbejde med at lave en unik identitet. De har lavet et gennemarbejdet produkt med bioacetat og gode materialevalg og en klar brandhistorie. Derudover har de et rigtig godt samarbejde med butikker i flere lande og har vist, at de kan sælge. Det er nogle rigtig gode stiftere, som jeg glæder mig meget til rejsen med og til at udbrede deres mission i og uden for Danmark,” siger Christian Arnstedt, som altså var den af løverne, der endte med at bide på.
Ambitiøse mål for 2022
Investeringen og opmærksomheden fra Løvernes Hule har øget iværksætternes mål om at nå flere butikker og nye internationale markeder.
”Vi mærker klart, at James Ay har ramt et hul i markedet med vores univers og identitet. Folk har manglet en solbrille, der er mere end ‘bare’ en solbrille, men hvor der er tænkt over alle aspekter som design, bæredygtighed og universet omkring dem – og så til en rimelig pris,” siger Daniel Uggerhøj og fortsætter:
”Inden årets udgang har vi et mål om at være i 150-200 butikker, på fem nye markeder og at fem-seksdoble vores omsætning. Vi går efter organisk vækst, men James Ay skal ikke kunne købes på hvert et gadehjørne. Vi vælger vores samarbejdspartnere med omhu, og de skal vægte brandværdi, kvalitet og design højt. Vi skal ikke være hos dem, der holder udsalg hver måned.”
Ro i maven efter turbulent start
Virksomheden har hovedsæde i Aarhus med salgschefen siddende i København, og Torben Holts forældre på lageret i stifterens fødeby, Fredericia.
I løbet af James Ays levetid på knap to år, er der kommet 80 forhandlere til. Efter to år uden reel løn og en turbulent start, er der nu mere ro i maven hos Torben Holt.
”Jeg havde en hård start, idet solbriller var nyt for mig, og jeg startede virksomheden på den anden side af jorden, mens jeg var på rejse i Australien. Når jeg ser tilbage, så må jeg erkende, at jeg ikke ligefrem havde gjort det nemt for mig selv, men jeg tror ikke, det er urealistisk, at vi inden for få år er et anerkendt og reelt grønt alternativ til de store verdensomspændende mærker,” slutter stifteren.
Foto: Daniel Uggerhøj (tv), Christian Arnstedt (mf) og Torben Holt (th)