De to danske modebrands, Mads Nørgaard og Designers Remix, tager kampen for klimaet skridtet videre ved henholdsvis opkøb af klimakvoter og som en del af FN’s klimainitiativ.
Efter offentliggørelsen af den senest ’Pulse of the industry’-rapport og afholdelsen af Copenhagen Fashion Summit 2019 står det klart, at modebranchen skal i gang med at handle, hvis branchen skal kunne sætte en stopper for den forurening, som den hver dag bidrager til på vores jordklode.
Som en naturlig følge af Designers Remix’ mission om at gøre mode mere bæredygtig, har brandet indledt et samarbejde med den norske klima-virksomhed CHOOOSE.
Samarbejdet indikerer en investering i et vindmølleprojekt i Bac Lieu i Vietnam, som skal gøre Designers Remix’ efterårskollektion ’klima positiv’. Vindmølleprojektet er nemlig certificeret af FN og Gold Standard, og gør Designers Remix i stand til at balancere brandets CO2-aftryk ved at skabe ren og genanvendelig vindenergi, der mindsker behovet for fossile brændsler.
”Vi arbejder med bæredygtighed på flere niveauer. Da den største miljømæssige påvirkning i produktionen af hvert stykke tøj stammer fra de metervarer, vi vælger, er vores fokus altid rettet mod at vælge de mest bæredygtige metervarer. Vi er samtidig meget bevidste om, at hvert stykke tøj altid, uanset hvor bæredygtig vores metervare er, vil efterlade et CO2-aftryk. Dét faktum kan vi ikke ignorere, og derfor er vi glade for at annoncere dette nye ’klima positive’ tiltag,” siger ejer og adm. direktør hos Designers Remix, Niels Eskildsen, i en pressemeddelelse.
Samlet set vil Designers Remix’ balancere 2.500 tons CO2 ud for efterårs- og vinterkollektionerne 2019.
Mads Nørgaard køber klimakvoter
Et andet dansk modebrand, der også tager kampen op for klimaet, er Mads Nørgaard.
Mads Nørgaard har i længere tid arbejdet imod ’køb-og-smid-væk’-tankegangen. I stedet har brandet en CSR-strategi, hvor ’holdbar garderobe’ indgår. Det indebærer både holdbar over tid, holdbar i brug og holdbar overfor miljøet.
Mads Nørgaard har nu taget skridtet videre for at gøre brandets mode mere holdbart overfor miljøet ved at kompensere sit CO2-udslip gennem køb af kvoter fra klima-reducerende projekter i udviklingslande, der er godkendt af Gold Standard.
Fra den 1. juni 2019 er Mads Nørgaard således blevet ’klima positive’ ved at købe klimakvoter, der kompenserer for mere CO2 end det, som brandet ellers udleder. Mads Nørgaard kalder det ’A Human Fashion’.