Som det første danske sportsbrand nogensinde har H2O Sportswears netop opnået certificering med det nordiske miljømærke Svanemærket. Certificeringen er en markering af virksomhedens ønske om at gå forrest i den grønne omstilling.
H2O har i mange år haft en mission om at integrere en mere ansvarlig tilgang til tøjproduktion i hele virksomheden. Som led i dette arbejde har de nu opnået certificering med Svanemærket. Certificeringen omfatter indtil videre sweatshirts, shorts og t-shirts:
“Svanemærket repræsenterer et løfte om ansvarlighed og kvalitet, ikke kun til vores kunder, men også til os selv,” udtaler Christian Trads, CEO hos H2O Sportswear, og fortsætter:
“At opnå denne certificering er kulminationen på to års intensivt samarbejde, læring og udvikling. Det er et vigtigt skridt i vores mission om at blive en foregangsvirksomhed inden for ansvarlig mode.”
Med Svanemærket bliver det lettere for forbrugerne at træffe et mere miljøbevidst valg, da de kan være sikre på, at den t-shirt eller de shorts, de står med i hænderne, efterlever nogle af de strengeste krav i hele branchen.
“Det, der gør Svanemærket unikt, er dets evne til at sikre, at hvert aspekt af vores produkt, fra råmaterialer til affaldshåndtering, opfylder høje standarder for miljøhensyn. Det giver vores kunder en øget sikkerhed og tillid til de produkter, de vælger,” forklarer Christian Trads.
En sejr, der også har krævet en indsats
Det har ikke været uden bump på vejen at få certificeringen – en erkendelse, der kun gør det endnu større faktisk at have opnået den. Undervejs har både leverandører, Svanemærket og H2O skullet arbejde fokuseret og i tæt dialog for at komme i mål.
”For eksempel skulle vores leverandør sikre, at deres underleverandører var indstillede på at levere de nødvendige forbedringer og dokumentation, certificeringen krævede. På den måde er certificeringen ikke blot for vores kunders skyld, men også blevet en bekræftelse på vores langsigtede engagement over for vores leverandører,” forklarer Christian Trads.
Direktør for Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, anerkender den store indsats og glæder sig over, at et kendt brand som H2O går forrest og kæmper for at skabe en mere bæredygtig mode- og tekstilbranche:
”Tekstilbranchen er udråbt som en af de helt store klimasyndere, og der er akut behov for grøn omstilling. Derfor er det utrolig flot og vigtigt, at et dansk sportsbrand går forrest som et godt eksempel og arbejder målrettet på at reducere miljø- og klimabelastningen. Og jeg håber, at flere virksomheder vil følge trop,” siger Martin Fabiansen.
Foto: H2O