En omfattende digital transformation har øget omsætningen og rykket modebrand fra traditionel tøjforretning til førerpositionen i europæisk sammenhæng.

De seneste 36 måneder har budt på en stor digital transformation for modebrandet Zizzi, der for bare et år siden udelukkende solgte tøj gennem traditionelle tøjbutikker. Men Zizzi, der sælger tøj til kvinder inden for plus-size segmentet, er på kort tid blevet en både moderne og digitaliseret tøjvirksomhed. Formålet har været at skabe sammenhæng mellem de enkelte kommunikationskanaler, så kunderne alt i alt får en bedre helhedsoplevelse.

”Zizzi har som forretning altid været i udvikling, men det seneste år er det virkelig gået stærkt. Vi har flyttet vores brand fra at være en traditionel tøjvirksomhed til nu at være en af Skandinaviens absolut førende online-virksomheder indenfor modebranchen. Alt hvad vi har lavet det seneste år, er sket med kunden i centrum, og i dag står vi strategisk stærkere end nogensinde før med en moderne omnichannel-platform og næsten 70 procent i online-andel,” fortæller CEO i Zizzi, Kuno Kildetoft Mehlsen, i en pressemeddelelse.

Mærkbare resultater

Resultaterne af Zizzis strategiske kursskifte viste sig hurtigt. Tilgangen af kunder er vokset, og i 2021 steg omsætningen med 11 procent til 732 millioner kroner. Det er det bedste resultat i virksomhedens historie. I den digitale transformation har man set på onlineplatformen, detailledet, logistikken og markedsføringen, og det har blandt andet ført til, at der er kommet trådløs kommunikation fra prøverummene, hvor ekspedienterne får besked på deres smart watch. Derudover er der kommet et nyt POS-system med kassesystemer over alt i butikkerne samt et nyt inspirationsunivers under navnet Zizzi Studio.

Grundstenen til fremtiden skulle dermed gerne være lagt, samtidig med at Zizzi har alle muligheder for at stå stærkt i den internationale konkurrence. Målet frem mod 2025 er at fordoble både omsætning og indtjening. Samtidig er samspillet mellem de fysiske butikker og den digitale en vigtig del af virksomhedens strategi.

”At sælge livstilsprodukter i 2022 er et helt andet og meget anderledes game end for bare fem år siden. Kunderne har nogle væsentlig andre forventninger til, hvordan en butik – online som fysisk – skal se ud og opleves. Vi har nu et moderne og opdateret set up, der fuldt ud matcher kundernes behov, og det stiller os rigtig stærkt i forhold til fremtiden,” siger Kuno Kildetoft Mehlsen.

 

Foto: Zizzi