Modeportal tilpasser sig ny virkelighed

”Vi har oplevet fremgang i april og maj som resultat af vores evne til at tilpasse os den nye virkelighed.” Sådan lyder det fra Hermann Haraldsson, adm. direktør i Boozt.com. 

Den dansk-svenske modeportal, der i februar kunne fremlægge et yderst positivt årsregnskab, offentliggør nu kvartalsregnskabet for de første tre måneder af 2020. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

På trods af en omtumlet og usikker tid viser kvartalsregnskabet en fremgang i Boozt.coms omsætning. Dog har en ekstraordinær nedskrivning af varer fra forrige sæson på 58 mio. svenske kroner påvirket den primære drift markant.

Driftsresultatet falder nemlig fra -21 mio. svenske kroner til -87,8 mio. svenske kroner. Ledelsen fastslår dog, at driftsresultatet ville have været forbedret siden sidste år, hvis det ikke havde været for den store nedskrivning.

Derimod vækster modeportalens nettoomsætning med 7,5 procent i første kvartal 2020. Nettoomsætningen lander på 766 mio. svenske kroner mod 712,4 mio. svenske kroner samme periode sidste år.


Tilpasset en ny virkelighed

Væksten i omsætningen skal ifølge adm. direktør i Boozt.com, Hermann Harraldsson, anses som værende et resultat af virksomhedens evne til at tilpasse sig situationen.

”Året begyndte på linje med vores forventninger, men virusudbruddet i marts ændrede hurtigt situationen. Vi har dog oplevet markant fremgang i april og den første halvdel af maj som resultat af vores evne til at tilpasse blandt andet vores kampagner og omkostninger til den nye virkelighed,” fortæller han i pressemeddelelsen.

Den ekstraordinære nedskrivning på varer for 58 mio. svenske kroner var en af måderne, hvorpå modeportalen tilpassede sig den nye virkelighed med en forventning om dæmpet efterspørgsel.

Boozt.coms nye returneringspolitik ’Fair use’ fortsætter ligeledes med at have succes blandt kunderne, hvor den gennemsnitlige ordreværdi er stigende. Modeportalen forventer dog, foruden ’Fair use’-kunderne, en nedsat frekvens sammenlignet med sidste år.

Trods nedjustering i forventningerne til kundestrømmen, er modeportalen positivt stemt overfor fremtiden.

”Vi lever i en tid med stor usikkerhed. Vi tilpassede os dog tidligt til situationen, som har resulteret i en økonomisk stærk position. Med dette grundlag kan vi se fremad og fokusere på at komme hurtigt ud af krisen og gribe de muligheder, der kommer,” fortæller Hermann Haraldsson.

 

Lukker flagskibsbutik i Danmark

Boozt.com har i kvartalet besluttet at lukke flagskibsbutikken i København, Beauty by Boozt, da det fra et økonomisk perspektiv har været en ”smertefuld erfaring”.

”Vores fysiske butikker i Danmark har været med til at bane vejen for vores stærke position på markedet. Men fra et økonomisk perspektiv har det været en smertefuld erfaring. Gennem de seneste 18 måneder har vi forsøgt at få den sidste butik i København tilbage på rette spor, men uden succes,” fortæller Hermann Haraldsson.

På grund af lejekontrakten bliver Boozt.com på adressen i København et år mere – dog bliver lokalerne i stedet omdannet til en Booztlet-butik.

 

 

Foto: Boozt.com