Markedet er presset, og det kræver sin indsats at vækste. Det mærker de også hos IC Group, fortæller direktøren i investeringsselskabet bag IC Group, Friheden Invest.

De seneste år har været omvæltningsfyldte for den danske modekoncern IC Group. Stifteren af den 50 år gamle virksomhed, Niels Martinsen, valgte for et par år siden at nedskrive sin aktieandel for tidligere i år at få den fulde kontrol over virksomheden tilbage igen.

I mellemtiden er en række brands blevet frasolgt IC Group, der siden er afnoteret Børsen, og virksomhedens transformationsår har kunne ses på IC Groups bundlinje i koncernens seneste årsregnskab, som går fra milliardoverskud til millionunderskud.

Nu står IC Group, der i dag er ejet af Niels Martinsens investeringsselskab, Friheden Invest A/S, tilbage med de to premiumbrands By Malene Birger og Tiger of Sweden, som virksomheden skal have til at vækste på et presset og forandret marked med tilbageholdne forbrugere. Det skriver Børsen.

“E-commerce tager markedsandele, og forbrugerne holder igen blandt andet på grund af det store fokus på bæredygtighed. En stigende andel af forbruget går i dag til oplevelser. Det har også påvirket vores tøjmærker,” udtaler direktør i Friheden Invest A/S Per Hillebrandt.

Niels Martinsen er enig og indstillet på, at modebranchen må gøre en indsats for at imødese forbrugernes miljøvenlige ønsker.

“Forbrugerne er blevet mere sparsommelige, når det gælder tøjindkøb, og de har ikke længere den samme glæde ved at købe nyt tøj som tidligere. Men det betyder jo bare, at vi skal gøre det endnu bedre for at få solgt,” udtaler Niels Martinsen til Børsen.

Hos IC Group-brandet By Malene Birger har man tidligere i år teamet op med udlejningsplatformen Continued, hvor forbrugerne kan leje frem for at købe en ny festkjole, der måske ellers kun ville være blevet brugt få gange.