Med efteråret kommer mørket, og med mørket følger et større behov for at kunne ses. Det gælder særligt for børn, når de bevæger sig rundt udenfor. Den udfordring har det nye børnetøjsbrand Ildhu taget op.
Børnetøjsbrandet Ildhu er et nyt dansk brand, som henvender sig til børn i alderen tre til ti år. Brandet er grundlagt af Marianne Nygaard Ditlefsen, og dets særlige fokus er at gøre børn mere synlige i trafikken, når de færdes uden for i mørket. Brandet prøver via ekstra mange og stærke reflekser at skrue op for synligheden, så man kan se børnene fra alle vinkler. Derudover er tøjet blevet tilføjet glow in the dark-paneler, som lyser i op til otte timer efter kun fem minutters eksponering for dagslys.
Børn synes som regel, at det er sjovt med reflekser og glow in the dark-paneler, der foruden at være praktiske ogå øger synligheden med helt op til 200 meter. Den øgede synlighed er vigtig for børnenes sikkerhed, da de uden reflekser kun er synlige på 25 til 30 meters afstand.
”Jeg var gang på gang forundret over, hvor lidt synlige børn er i trafikken og mørket – også mine egne børn. Samtidig måtte jeg også erkende, at det er svært at huske den gule vest eller de ekstra reflekser på travle morgener i en børnefamilie. Men børnene er jo det dyrebareste vi har, så det måtte jeg gøre noget ved. Så i starten af 2022 sagde jeg mit job op og kastede mig over overtøj til børn ud fra tre pejlemærker: øget synlighed, plads til bevægelse og lang holdbarhed,” siger Marianne Nygaard Ditlefsen i en pressemeddelelse.
En anden mærkesag for Ildhu er rewear – altså at tøjet skal kunne bruges af flere børn og gerne tre børn eller mere. Det vil skaberen bag brandet opnå ved at lave tidløst, unisex design i slidstærke materialer, hvilket alt sammen skal være med til at give tøjet en ekstra lang levetid. Det betyder blandt andet, at kunderne kan sælge det brugte tøj tilbage til Ildhu eller giver det videre, hvilket bliver belønnet med 20 procent af købssummen i form af en værdikupon til Ildhus webshop.