I hele 2020 har vi set, hvordan krisetiden er blevet brugt til at tænke kreativt. Det er også tilfældet for tre Aalborg-fyre, der i coronaforåret 2020 lancerede deres nye skobrand Errant. 

2020 var året, som for altid vil blive husket som coronaåret. Men for de tre aalborgensere Christian Fuglsang Pedersen, Rasmus Lund og Mads Johansen vil året også blive husket som det år, hvor de stiftede deres egen skovirksomhed Errant.

Og selv om det siden stiftelsen er gået over al forventning, så var opstarten ikke uden problemer.

“Da vi satte os for at udleve vores drøm og stifte Errant, var Covid-19 i sin tidlige fase. Vi var derfor ikke klar over de enorme påvirkninger, som den kommende pandemi ville have på verdenen. Covid-19 var derfor heller ikke en stopklods for os i begyndelsen, men det vil være løgn at sige, at vi ikke også har været påvirket,” fortæller Christian Fuglsang Pedersen, der bærer titlen som CEO i skovirksomheden, mens Rasmus Lund er CMO, og Mads Johansen er virksomhedens CPO.

Errants signatursko er lædersneakers, som produceres i Portugal. Det var særligt udviklingen af skoens design og den efterfølgende produktion, som blev besværliggjort af Covid-19.

“Vi fandt en producent i Portugal, mens vi selv befandt os i Danmark, og vi fik dem til at sende os nogle samples. Det var faktisk meget smertefrit. Men vi havde en del rettelser til skoens design og materialevalg, og her måtte vi sende sko frem og tilbage ad flere omgange. Det ville jo være ideelt at have rejst til Portugal, men det har vi bevidst ikke ville af respekt for den pandemi, som har ramt verden. Så det har været en lidt lang fødsel, kan man sige. Men vi kom i mål,” forklarer Christian Fuglsang Pedersen videre.

 

Melder udsolgt på første parti sneakers

Trods udfordringerne lykkedes det de tre iværksættere at ende ud med et parti sneakers, som de ret hurtigt kunne melde udsolgt på deres egen webshop. Det gav en tro på forretningen, fortæller Christian Fuglsang Pedersen, og i dag er kollektionen vokset til at indeholde fem styles – alle med samme silhuet og samme fokus på kvalitet og komfort.

Med et positivt 2020 – trods Covid-19 – ser de tre iværksættere frem til et begivenhedsrigt 2021. Her er fokus på nye styles samt at ramme detailhandlen både i ind- og udland.

”Vi har fra begyndelsen haft egen webshop, og det er herigennem, at alle salg er sket. Vi havde en idé om, at vi i 2020 også skulle ramme den danske detailhandel, men butikkerne har jo været rigtig hårdt ramt, og de har derfor ikke haft fokus på at få nye brands på hylderne, hvilket er helt forståeligt. Men vi har da en drøm om, at vi i 2021 kan ramme både den danske detailhandel, men også gerne detailhandlen i andre lande. Ingen ved, hvordan 2021 kommer til at forløbe, men vi er fortrøstningsfulde for fremtiden,” afslutter Christian Fuglsang Pedersen.

Foto: Errant