Bæredygtigt tysk brand har vundet Zip-It Agencys hjerter, og der er rift om den nye kollektion.
Agenturet Zip-It Agency, som har sine rødder i det maritime miljø, har fået agenturet på det tyske brand 8Beaufort, og allerede nu er der venteliste på SS 23-kollektionen. Mads Bruun-Larsen fra Zip-It Agency mener da også, at der er tale om det helt rigtige match mellem de to virksomheder.
”Vores brands udspringer fra sejlsport, men 60 procent af vores omsætning er i sko/fashion-segmentet, og i den forbindelse passer 8Beaufort bare supergodt til resten af vores brands. Det er et enkelt og letforståeligt brand, men med sin helt egen niche,” fortæller ejer af Zip-It Agency, Mads Bruun-Larsen, i et interview med TØJ – Fashion & Business Trends.
Det, der kendetegner skoene fra 8Beaufort, er, at de er fremstillet af gamle sejl, som nu har fået et nyt liv. Og generelt er der tænkt over, hvad materialerne til skoene kommer fra.
”Alle materialer er omhyggeligt udvalgt og lavet så bæredygtigt som muligt. Eksempelvis er sålerne i 100 procent naturgummi. Skindet er fra kvæg i Portugal og garvet uden kemikalier. Skoene bliver produceret i Portugal, så hverken skind eller de færdige sko bliver fragtet kloden rundt. Trimmaterialerne på skoene er restmaterialer fra en fabrik, der laver redningsveste i Hamborg,” forklarer Mads Bruun-Larsen.
Zip-It Agency blev kontaktet af 8Beaufort og havde på daværende tidspunkt ikke planer om at udvide med flere brands. Men efter et besøg i showroomet i Hamborg var Zip-It Agency helt solgt over både brandet og deres tilgang til bæredygtighed. Det samme gør sig gældende for Zip-It Agencys kunder.
”Vi har vist brandet frem til kunder i 14 dage, og herefter måtte vi stoppe med at optage flere kunder til omgående levering. Det lager vi har resten af sæsonen, er til nuværende kunder, og vi har p.t. nye kunder på venteliste til at købe SS 23-kollektionen. Vi har ikke vist kollektionen frem til en eneste kunde endnu, som ikke er helt vilde med brandet,” siger Mads Bruun-Larsen.
Foto: 8Beaufort
Bærdygtighed er en vigtig faktor
Det bæredygtige aspekt har fået stor betydning for Zip-It Agencys kunder såvel som slutforbrugerne, og det er noget, agenturet tydeligt kan mærke.
”Det kan vi helt sikkert mærke. Men jeg tror, vi med 8Beaufort lige har taget den et skridt videre, fordi de bruger gamle sejl. Det er et konkret materiale, som forbrugerne kan se og forholde sig til i modsætning til diverse genbrugsfibre og økologisk bomuld, som nok er lidt mere mainstream og ikke synligt i selv produktet – blot nævnt på en hangtag eller necklabel,” fortæller Mads Bruun-Larsen.
Ligesom de fleste andre af Zip-It Agencys brands tager 8Beaufort udgangspunkt i det maritime og materialer derfra, men mærket bliver udelukkende solgt i fashion stores, som så kan sælge brandet og dets historie videre til deres kunder. Hos Zip-It Agency har man store forventninger til 8Beaufort, som agenturet præsenterer under modeugen i København.
”Vi kommer fremover til at have 8Beaufort i vores nye faste showroom i Bella Center samt i vores faste showroom og kontor i Silkeborg. Men under den kommende CIFF-messe kommer vi til at have en særskilt 8Beaufort-stand på skomartet i Bella Center. Vi får under messen også besøg af 8Beauforts ejer og designer, som har en fortid som chefdesigner hos flere store brands. Så vi er til stede under CIFF for at skabe kontakt til få, men rigtige kunder i Skandinavien. Det er ikke planen, at det skal være et mainstream-brand, som kan købes på ethvert gadehjørne,” lyder det fra Mads Bruun-Larsen.
Foto: 8Beaufort