Den årlige rapport om Bestsellers arbejde med bæredygtighed er netop udkommet for 2020. Et år, der trods udfordringer med pandemien og uregelmæssigheder i hele værdikæden stadig har budt på fremgang på bæredygtighedsfronten, forklarer modegiganten. 

Onsdag den 26. maj 2021 kunne modekoncernen Bestseller løfte sløret for sin bæredygtighedsrapport anno 2020.

Og selv om bæredygtighed er blevet et kerneområde for Bestseller, lægger CEO Ander Holch Poulsen ikke skjul på, at det altoverskyggende fokusområde i 2020 var at styre igennem Covid-19. Udfordringerne med virusset forfølger forsat tekstilindustrien og vil ifølge direktøren fortsætte med at spøge i lang tid fremadrettet.

“Tekstilforsyningskæden er stadig i en alvorlig omvæltning. Mens vi hurtigt har tilpasset os markedet, hvilket har gjort os i stand til fortsat at afgive ordrer og hjælpe med at holde hjulene i gang hos mange af vores leverandører, må vi acceptere, at konsekvenserne af den globale pandemi vil være langvarige. Vores sociale bæredygtighedsarbejde er så vigtigt som nogensinde for at skabe sikre arbejdsmiljøer og fairness for alle i vores forsyningskæde,” lyder det fra Anders Holch Poulsen i rapportens indledning.

Direktøren fremhæver blandt andet, at Bestseller er stolte af, at koncernens klimamålsætninger er blevet godkendt af det såkaldte Science Based Targets initiativ i begyndelsen af 2021.

 

Udvalgte highlights fra Bestsellers bæredygtighedsrapport 2020: 

  • Forbruget af mere bæredygtige menneskeskabte cellulosefibre er steget fra at udgøre 11 procent af produktionen til i 2020 at udgøre 34 procent.
  • Koncernens forbrug af genanvendt polyester udgør nu 10 procent af den samlede produktion.
  • Besteller har uddannet alle indkøbere og designere i cirkulære designprincipper gennem workshops og online træning, og flere af koncernens brands har nu inkluderet cirkulære styles i deres kollektioner.

 

Dyk ned i den fulde rapport her.

Foto: Bestseller, Sustainability Report 2020