Flere og flere forbrugere har et ønske om større transparens på de produkter, de køber med hjem. To brands har taget konsekvensen af efterspørgslen og er allerede i gang med at synliggøre produkternes rejse.

Transparens er sammen med bæredygtighed et af de helt store temaer i modebranchen. For forbrugerne stiller ikke kun krav til selve produktet. De vil også have indsigt i arbejdsforhold og produktets rejse.

 

By Green Cotton lader forbrugerne se med

Forbrugerne efterspørger mere transparens, og det forsøger By Green Cottonder siden sin opstart i 1986 har arbejdet med bæredygtighed – at imødekomme med blockchain-teknologi. Lige nu har de nemlig gang i et forskningsprojekt med eksperter fra Institut for Digitalisering på CBS samt Lifestyle & Design Cluster, der er støttet af Industriens Fond.

Det har givet mulighed for, at forbrugerne nu kan – for en del af produkterne på By Green Cottons webshop – få et indblik i hele forsyningskæden fra råmateriale til færdigt børnetøj.

“Jeg tror ikke, mange af vores slutbrugere tænker over, at vores fokus på miljømærkning og dokumentation faktisk gør vores forsyningskæde ret gennemsigtig. Men jeg håber, at det kan blive et krav fra forbrugerne, at de kan se uafhængig dokumentation for, hvor og hvordan produkter produceres. Jeg tænker at blockchain-teknologien kan hjælpe dette godt på vej,” siger Sanne Nørgaard, adm. direktør i By Green Cotton, i en pressemeddelelse fra Lifestyle & Design Cluster.

Dette er kun startskuddet for By Green Cotton, der også har ambitioner om at kigge på, hvordan man på baby- og børnetøjet bedst kan inkorporere en unik kode, som kan identificere produktet automatisk.

Head of Digital i Lifestyle & Design Cluster, Heidi Svane Pedersen, ser spændende perspektiver for hele branchen i By Green Cottons brug af blockchain.

”Her er en virksomhed, som tør være at first-mover på sporbarhed og transparens. Ved at deltage i forskningsprojektet omkring brugen af blockchain-teknologi, er det blevet muligt at bringe eksperter og ressourcer på banen. Det har gjort, at By Green Cotton, som en af de første, er nået til at kunne gå ‘live’ og bruge blockchain til at give forbrugerne en troværdig adgang til hele produktionsflowet og herkomsten af produktet. Det giver en god erfaring som flere virksomheder kan lære af,” forklarer hun.

 

Superstainable bruger QR-koder til at afsløre produktets rejse

Brandet Superstainable – der laver funktionelt udetøj – er også hoppet med på transparens-rejsen. I samarbejde med den tyske start-up virksomhed Know Your Stuff vil brandet vise hele forsyningskæden på produkter, der er produceret oversøisk og uden for landegrænsen.

På hang-tags på to udvalgte skaljakker kan forbrugerne scanne en QR-kode og derigennem opleve hele produktets rejse.

”Vi har allerede et transparenthedsskort på vores hjemmeside, som viser hvor produktionen foregår, men vi ville gå det ekstra skridt i forhold til produktionen og vise hele kæden for forbrugeren, fordi vi ikke har noget at skjule,” udtaler Emil Rasmussen, stifter og Sustainability Manager i Superstainable, i en pressemeddelelse fra Superstainable.

Så når forbrugerne modtager produktet, kan de scanne det for 100 procent transparenthed og arbejdsforholdene. Og det er hele ideen bag Know Your Stuff.

”Vi er rigtig glade for det her samarbejde. I Know Your Stuff sigter vi efter at booste bæredygtighed i tekstilbranchen ved at give adgang til forsyningskæden for forbrugerne,” udtaler Verena Keller, stifter og direktør i Know Your Stuff.

 

Foto: Superstainable