Pandora vil være CO2-neutrale

Den danske smykkegigant forpligter sig nu til, hvad virksomheden kalder en ”ambitiøs dekarbonisering” og har sat mål for virksomheden, der påvirker hele dens supply chain.

Den danske smykkegigant Pandora, der for nylig offentliggjorde nye regnskabstal i let tilbagegang, bekendtgør nu, at virksomheden har forpligtet sig til at reducere CO2-udledningen i hele sin supply chain. Det oplyser Pandora i en pressemeddelelse.

Pandora tager derfor del i det internationale initiativ Science Based Targets, som er en sammenslutning mellem blandt andre selskabet CDP, FN’s Global Compact og Verdensnaturfonden. Initiativet tæller i skrivende stund 797 virksomheder, der tager del i den grønne omstilling.

Konkret betyder det, at Pandora inden næste år vil lancere en plan, der gennem videnskabeligt baserede målsætninger skal mindske virksomhedens CO2-udslip og komme på linje med Parisaftalens målsætninger. Derudover vil Pandora i 2020 bruge 100 procent vedvarende energi på sine to fabrikker i Thailand og arbejder for at blive CO2-neutrale i sine egne, samlede aktiviteter inden 2025.

”Klimaforandringerne er i dag en af verdens største udfordringer, og som en stor, global virksomhed har vi en forpligtelse til at bidrage til de nødvendige løsninger,” udtaler adm. direktør i Pandora, Alexander Lacik, og fortsætter:

”Ansvarlig forretningspraksis som at genbruge materialer og spild har altid været en del af Pandoras måde at drive virksomhed på, og nu forpligter vi os til ambitiøse mål for at reducere vores CO2-udslip og hjælpe med at fremme bæredygtighed i smykkeindustrien.”

 

Investerer i solenergi og samarbejder

Blandt smykkevirksomhedens planer er blandt andet at skaffe vedvarende energi til sine fabrikker i Thailand gennem solceller fra certificerede thailandske udbydere, øge egen produktion af solenergi og engagere sig i udviklingen af vedvarende energiprojekter.

90 procent af virksomhedens CO2-udslip foregår i værdkæden uden for virksomheden, oplyser Pandora, der derfor også sætter ind her.

”For at reducere udledninger i vores supply chain har vi forpligtet os til at et sæt videnskabeligt funderede mål. I 2020 vil vi foretage ny forskning for at udvide vores forståelse af CO2-aftryk på tværs af vores forskellige leverandører, og vi vil arbejde sammen med dem om at finde de rigtige muligheder for at reducere CO2-aftrykket,” udtaler Vice President for Sustainability hos Pandora, Mads Twomey-Madsen.