Smykkegiganten vil i 2020 fortsætte sin toårige spareplan og er tilfreds med de hidtil gjorte fremskridt, lyder det fra ledelsen.
2019 har været et begivenhedsrigt år for den danske smykkegigant Pandora. I begyndelsen af året kunne virksomheden for første gang i fem år præsentere et årsregnskab uden en markant øget omsætning, og i kombination med et faldende driftsresultat fik det virksomheden til at iværksætte den toårige spareplan ’Programme Now’.
Kort efter blev Alexander Lacik indsat som ny adm. direktør. Han har blandt andet haft til ansvar at eksekvere spareplanen, der nu går ind i sit andet år og skal fortsat imødekomme virksomhedens udfordringer og sikre en langtidssigtet vækst.
I dag har Pandora offentliggjort virksomhedens årsrapport for 2019, hvori det fremgår, at tallene er i tilbagegang. Omsætningen går, ligesom sidste år, godt en mia. kroner tilbage og lyder efter regnskabsåret 2019 på 21,9 mia. kroner mod sidste års 22,8 mia. kroner.
Årets bruttofortjeneste lyder på 15,9 mia. kroner mod sidste års 16,9 mia. kroner. Ligeledes falder virksomhedens driftsresultat og lyder efter regnskabsåret 2019 på 3,8 mia. kroner mod sidste års 6,4 mia. kroner.
Samlet giver det Pandora et årsresultat på 2,9 mia. kroner, hvilket er en tilbagegang på godt to mia. kroner siden sidste års resultat, der altså lå på godt 5 mia. kroner. Også smykkevirksomhedens egenkapital tager et lille dyk og lander således på 5,2 mia. kroner mod sidste års 6,4 mia. kroner.
Ledelsen er tilfreds
De kommercielle initiativer, der skal forbedre brandets relevans, har allerede vist positive resultater i fjerde kvartal, og forbrugerne reagerer positivt på initiativerne, som omfatter nyt marketingsindhold, øgede medieudgifter, opgradering af onlinebutikken samt nye samarbejder og produktlanceringer, lyder det i Pandoras årsrapport.
I september sidste år præsenterede smykkevirksomheden en stor relancering, og har i samarbejde med Disney og Warner Bros. Consumer Products lanceret kollektioner ud fra henholdsvis Frozen- og Harry Potter-universet. Ydermere har virksomheden haft samarbejder med flere kendte personer, herunder Stranger Things-skuespillerinden Millie Bobby Brown.
”Vi har nu gennemført det første år af vores turnaround, og fremskridtene er tilfredsstillende. Vi har foretaget mange ændringer på kort tid, og vores 4. kvartalsresultater giver os selvtillid,” lyder det i en fælles udtalelse fra bestyrelsesformand i Pandora, Peter A. Ruzicka, og virksomhedens adm. dirketør, Alexander Lacik.
Fokuserer toplinjen og forventer minusvækst
Virksomheden forventer I 2020 at øge vækst-momentummet sammenlignet med 2019, og det primære fokus er at forbedre toplinjevæksten, oplyser Pandora, der for at opnå dette forventer at ”investere som nødvendigt” og samtidig arbejde videre for at skabe et sundere fundament for en langsigtet succes.
Ydermere er det virksomhedens forventning, at den organiske vækst vil blive et sted mellem -3 og -6 procent.
”At fuldende vores turnaround succesfuldt er blot begyndelsen for Pandora. Den vil forberede os på at følge de mange vækstmuligheder, som vi har foran os,” lyder det fra bestyrelsesformanden og den adm. direktør, der fortsætter:
”Vi kan bruge vores gode aktiver til at gøre mere af, hvad vi gør i dag – udvide i nye områder, implementere ny innovation eller bruge vores brandstyrke til at lancere nye produktlinjer eller sigte mod nye målgrupper. Disse er alle spændende veje, som kan gøre Pandora til et nyt brand-powerhouse i affordable luxury og innovation.”
Pandora forventer at antallet af konceptbutikker vil være stabilt i 2020. Smykkevirksomheden vil åbne nye konceptbutikker eller andre butiksformater i nye områder, primært Latinamerika og Kina, samtidig med, at butikker, som har lav profit eller forventes at rammes af kannibalisering fra omkringliggende forretninger, lukkes, oplyser Pandora.
Pandora er grundlagt i 1982 i København og forhandler sine varer i mere end 100 lande verden over. Du kan se Pandoras placering på modebranchens top 150 her eller følge listen live her.