Bestseller har udskrevet en konkurrence i egne rækker for at sætte fokus på cirkulære designprocesser. Vinderen er fundet af et splittet dommerpanel.

Bestseller har taget initiativ til en konkurrence, hvor koncernens designere og produktudviklere internt siden januar har arbejdet på at designe cirkulært med udgangspunkt i Bestsellers Circular Design Guide.

Målet er både at gøre medarbejderne hos Bestseller klogere på cirkulært design og at gøre eksterne klogere på de processer, tiltag og begrænsninger, som cirkulært design fører med sig. Og den konkurrence er nu afgjort.

Foran et panel bestående af dommere fra Global Fashion Agenda, Designskolen Kolding, Zalando og Lifestyle & Design Cluster har ni Bestsellers-brands brugt den første dag af modeugen på at præsentere deres arbejde med cirkularitet. Det drejer sig om Jack & Jones, Lil’ atelier, Name It, Noisy May, Object, Pieces, Selected Femme/Homme og Vila.

Og vinderen blev… Selected Femme/Homme

“Det var et meget splittet panel af dommere, der valgte SELECTED som vinder. Vi var imponerede over niveauet af detaljer, samarbejde og tankegang hos alle de præsenterede brands og designs, men vi følte, at SELECTED virkelig viser vejen gennem en omfattende kollektion, som passer til alle kriterierne fra BESTSELLERs Circular Design Guide. Vi håber, at denne oplevelse vil inspirere alle brands til at fortsætte den cirkulære designvej og dele såvel som skalere erfaringer og løsninger internt,” siger meddommer Serena Bonomi, Senior Manager Circular Business Design hos Zalando i en pressemeddelelse.

Banebrydende materiale i pokalen

”Det primære fokus har ikke været at finde en vinder, men i stedet at dele viden og lære en masse om cirkulært design, som alle kan få gavn af fremover. Ligesom med vores frit tilgængelige Circular Design Guide. Men med det sagt, så har Selected absolut fortjent at kunne fejre sig selv og glæde sig over sin præmie,” fortæller Bestsellers Innovation Manager, Camilla Skjønning Jørgensen.

Præmien afspejler da også den sympatiske og bæredygtige tankegang, for vinderne har vundet æren. Derudover betyder førstepladsen også, at Selected kan få lov til at blive de første, der anvender det banebrydende Cycora-materiale i en pilot-kollektion.

Cycora-materialet er skabt af den LA-baserede innovationsvirksomhed Ambercycle, der har skabt et regenereret alternativ til konventionel polyester. Virksomheden omdanner tekstilaffald fra forbrugere til nyt polyester. De kan separere og rense tekstilaffald ned på molekylærniveau og derved skabe nye fibre heraf.

”Ambercycles vision er at bygge et uendeligt økosystem for modecirkularitet, og eftersom Bestsellers ultimative ambition er at blive ’circular by design’, mener vi, at det er den perfekte præmie til vinderen af vores Circular Design Challenge. Vi glæder os meget til at se denne innovation sat i spil i en kommerciel kollektion til næste år,” lyder det fra Camilla Skjønning Jørgensen.