Denne sæsons Zalando Sustainability Award bliver uddelt under Copenhagen Fashion Week, som løber fra den 9. til 12. august. Tre virksomheder er med i opløbet.

Når den fjerde sæson af det treårige samarbejde mellem Zalando og Copenhagen Fashion Week løber af stablen, kommer tre virksomheder til at stå som finalister til denne sæsons Zalando Sustainability Award. Målet med prisen er at skabe en mere ansvarlig modeindustri, og prisen er således skabt for at opfordre alle brands til at blive mere innovative og lave strategier, som skal gøre modeindustrien mindre miljøskadelig.

Finalisterne Ranra, Raeburn og Mworks er udvalgt af en international jury af modeeksperter som tæller Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week, Emily Chan, bæredygtigtighedsredaktør for britisk Vogue, Arizona Muse, model, miljøaktivist og bæredygtighedskonsulent og Dio Kurazawa, bæredygtigheds- og brandrådgiver. Fra Zalando sidder Kate Heiny, bæredygtighedsdirektør og Alice Marshall, indkøbsdirektør for kvindekategorien i juryen.

Juryens fokus er bæredygtighed og brandenes brug af certificerede materialer, deres produktionsprocesser, innovation og gennemsigtighed og integration af såkaldte cirkulære processer. I den forbindelse er Ranra blevet udvalgt på grund af deres genbrugs- og reparationsinitiativ, Raeburn for deres innovative brug af overskydende materialer og Mworks for deres innovative teknikker og materialebrug.

“Med disse tre finalister bliver Copenhagen Fashion Week SS23 med sikkerhed en virkelig spændende event. Prisen er en mulighed for både Zalando og Copenhagen Fashion Week til offentligt at hylde brands, der har en stærk bæredygtighedsagenda, og at facilitere samarbejde på tværs af branchen. Den sætter fokus på brands, der er førende inden for bæredygtighed – og Zalando ønsker på den måde at informere og inspirere forbrugerne og bidrage til at drive forandring i modebranchen,” siger bæredygtighedsdirektør ved Zalando Kate Heiny i en pressemeddelelse.

Finalisterne får dækket deres produktionsomkostninger, og de får mulighed for at præsentere deres designs i Zalando x CPHFW-hubs digitale Greenhouse. Vinderen af prisen får 20.000 euro samt et samarbejde med Zalando med det formål at udvikle en capsule-kollektion, som udforsker bæredygtighed i alt fra materialer, produktion og forsyningskæder. Vinderen bliver annonceret den 11. august 2022.

 

Foto: Mworks, Raeburn og Ranra