Gestuz: Derfor laver vi digitalt show under modeugen

‘The Journey’ er navnet på Gestuz’ digitale præsentation af SS 21-kollektion. ”Vores tanker er gået meget på, hvordan vi får skabt interessant content til et publikum, der vil opleve vores univers via en skærm,” fortæller Sanne Sehested, kreativ direktør hos Gestuz, om valget om at lave digitalt show under modeugen. 

 

Sanne Sehested, kreativ direktør hos Gestuz

 

Hvad var jeres tanker i forhold til at lave et digitalt show under modeugen?

Da vi begyndte at overveje vores deltagelse under modeugen, var der stadig mange usikre faktorer, der spillede ind. De sidste måneder har handlet om at justere, få ting til at fungere og prøve nye ting af.

Så den oprindelige ide til et digitalt koncept kom sig af, at vi ikke ønskede at samle for mange mennesker, som vi gjorde i januar 2020 til vores præsentation. Dette udviklede sig til ideen om at prøve noget helt nyt og tænke ud af boksen, for ’digitalt’ kan gøres på rigtig mange måder. Så nu er vi klar med en præsentation af vores SS 21-kollektion, en fashion-film kaldet ’The Journey’, der leger med ideen om at være på en rejse, men i en mere abstrakt form.

 

Hvordan har I forberedt jer
– og hvordan er det anderledes sammenlignet med at lave et fysisk event/show?

Det har været en anderledes proces, end da vi forberedte vores præsentation i januar i år. Vi har brugt lang tid på ideudvikling, endelig koncept og hvordan dette skal præsenteres digitalt.

Vores tanker er gået meget på, hvordan vi får skabt interessant content til et publikum, der vil opleve vores univers via en skærm. Derfor faldt beslutningen også, udover vores fashion-film, på et digitalt univers, hvor man kan komme langt dybere og få flere detaljer om kollektionen via Q&A’s, backstage-billeder, look-billeder, designinfo og et kig gennem vores teams øjne.

Der er derfor naturligvis andre forudsætninger for at lave noget digitalt i forhold til et show/præsentation. Vi er dog gået til projektet med samme dedikation og kreative ånd, som hvis det havde været et fysisk event.

 

Hvad er jeres holdning til det digitale?

Det er nok ingen hemmelighed, at de seneste måneder kun har intensiveret fokus på det digitale. Vi har også selv skabt nye måder at afholde salgsmøder på og føre indsalg af vores kollektioner.

Derudover, mener jeg, at det, at Copenhagen Fashion Week besluttede sig for en hybrid model, har medført, at flere har kunne deltage og tænke nyt og anderledes. Muligheden for både fysisk og digitalt er efter min mening ikke kun noget, vi vil opleve denne ene gang.

På nuværende tidspunkt er det svært at spå om, hvad fremtiden bringer og også, hvad det betyder for rejser, da vi ved, at København tidligere har haft mange internationale besøgende under modeugen. At det nu og fremover vil være muligt at bibeholde kontakten og relevansen udenfor de danske grænser, vil uden tvivl også være grundet digitale muligheder.

 

Tror I, at de digitale shows og det digitale indhold er kommet for at blive?

Det er min opfattelse, at det digitale fremover får endnu mere betydning end tidligere. Hvordan det fortsat vil påvirke modeugen herhjemme og de internationale er op til de individuelle arrangører at afgøre, men en digital tilstedeværelse er efter min mening essentiel.

 

Hvad er SS 21-kollektionen inspireret af?

Kollektionen vil bære præg af mere rolige farver og med fokus på styles, der er ’true to season’. Inspirationen er blandt andet hentet fra 70’erne med vintage-vibes og som altid en variation af læder-styles og maskulin suiting. Vi har fokuseret på trend-styles af god kvalitet med et klassisk touch for at sikre, at de bliver favoritter i mange sæsoner frem. Ydermere består kollektionen af 63 procent mere bæredygtige materialer.

 

Foto: Gestuz, fra ‘The Journey’