Besøgende på husmessen bydes velkommen med lige dele håndsprit, musik, kaffe, is og smil fra de veloplagte sælgere. For blot en uge siden var lagerhallen fyldt med varer. Nu står den skarpt med individuelle stande for hvert brand.

Det er en anderledes tid, og der skal findes på anderledes løsninger. Hos DK Company er idérigdommen og iværksætterånden ikke parkeret til trods for virksomhedens størrelse – tværtimod. Her tænkes både nyt og hurtigt – og resultatet er altid gennemført.

TØJ har besøgt DK Companys husmesse i Vejle på Edisonvej. Husmessen afvikles over fire dage – den 16. til den 18. august fra klokken 09.00 til 18.00 og onsdag den 19. august fra klokken 09.00 til 16.00.

Kasper Philipsen, medejer og CEO for DK Company i Vejle, fortæller, at tankerne om en alternativ og midlertidig platform dukkede op i juni, da de udenlandske messer blev aflyst, og da der stadig var usikkerhed om den københavnske modeuge.

”Vi har altid og vil altid støtte op om modeugen og om Bella Center, men vi har været nødt til at tænke anderledes denne sæson. Specielt når interessen for at rejse rundt er så lav. Ved at tilbyde en lokal og midlertidig platform oplever vores jyske og fynske kunder, at det hele er lidt lettere og lidt mere nærværende,” forklarer han og fortsætter med følgende refleksion:

”Det føles rart at invitere kunderne på besøg herhjemme i Vejle. Mange har slet ikke været her før, og nu får de set vores hus og alle medarbejderne. Det giver altid en god effekt.”

At opbygge en husmesse er heller ikke helt fremmed for DK Company, der har erfaringer fra mange messer, showrooms og events. Og netop erfaringen med showrooms fra både Bella Center og andre markeder er bragt i spil i Vejle.

”I vores faste showrooms rundt omkring på markederne oplever kunderne et nærvær og et fokus, som man ikke får på en messe. Det har vi taget med her til Vejle, hvor kunderne kommer tættere på os og får lov til at se varerne i ro og mag. Da det er en lagerhal, vi har taget i anvendelse, har det mere format af pop-up eller et event – og det passer os meget godt,” siger Vejle-direktøren.

Foto: DK Company
Nemt og trygt

Carsten Ullerup, der er Sales Manager hos Blend og Casual Friday, fortæller, at der allerede søndag var overraskende mange besøgende – specielt eftersom vejret var så godt – og at forventningerne til de efterfølgende dage er flere daglige besøg fra de kunder, som kan se en fordel i en husmesse.

”Det er planlagt godt, møderne er booket i forvejen, og der er god plads og god tid til hver kunde. Hvert brand har sit eget udtryk og eget kundeflow, men vi oplever også en rigtig god synergieffekt mellem vores brands. Når vi står sammen i stedet for at køre rundt individuelt fra butik til butik, er den samlede oplevelse bedre og det samlede salg større,” kommenterer han og supplerer:

”Det er helt i vores ånd at køre en lokal husmesse. Vi bakker altid op om den københavnske modeuge, men vi har brug for flere platforme i denne tid – og et lokalt arrangement er det helt rigtige.”

Stine Hejl, der er Operations & Sales Manager hos Soaked in Luxury og Saint Tropez, fortæller, at hele grundtanken er at gøre det nemt og trygt for kunderne.

”Ved at skabe en kendt, lokal og tryg platform stiller vi os til rådighed på en helt naturlig og nærværende måde. Omkostningerne er også minimale – både for os og indkøberne. Der er ikke dyr transport eller dyre hoteller og restaurantbesøg, men blot masser af stemning og hygge her hos os i Vejle,” udtaler hun.

Foto: DK Company
Butikkerne er stærke

Set i forhold til de dystre udsigter, som alle kiggede ind i tidligere i år, er mange i modebranchen kommet godt igennem foråret og sommeren. Specielt i juni og juli har der været godt gang i butikkerne, hvilket betyder, at de ikke er brændt inde med alt for store lagre eller er presset på likviditeten.

”Vi oplever, at alle vores kunder er i stand til at bestille nye varer, betale for dem og genbestiller hurtigt igen. Selv i de lande, som er hårdt ramt, går det faktisk overraskende godt. Totalt set går salget måske lidt tilbage, men det har vi tilpasset virksomheden efter – så det er reelt ikke noget problem at navigere igennem denne krise,” fortæller Jens Poulsen, hovedejer og CEO i DK Company, der også var til stede under husmessen.

Netop omkostningssiden af messer er noget af det, som modekoncernen har kigget på. Produktion, transport, opstilling og nedtagning af messestande er krævende – og giver ikke mening, når der generelt skal tænkes på omkostninger og bæredygtighed.

”Med et fast showroom i Bella Center og en husmesse som denne er der tale om et helt andet ressourceforbrug. Her i Vejle har vi ryddet en hal og brugt materialer og møbler, som vi havde i forvejen – også uden at det går ud over hvert enkelt brands udtryk,” fortæller Kasper Philipsen.

Foto: DK Company
Modeplatform anno 2021?

Det falder naturligt at spørge til planerne for næste år, og svaret kommer prompte fra både Jens Poulsen og Kasper Philipsen:

”Vi er i København under modeugen. Det skal vi være. Og det skal hele branchen være. Det hjælper ikke at tænke kortsigtet ved udelukkende at tænke besparelser. Vi skal også investere – både tid og penge – i en fremtidig modebranche og i en fremtidig modeuge i København,” siger de samstemmende.

Jens Poulsen er meget klar i mælet og appellerer direkte til alle arrangører og brands om at samarbejde og dermed sikre, at København også eksisterer som modemetropol i fremtiden, og at Danmark fortsat har et stærkt eksporterhverv.

Han er dog også klar over, at virksomhedens størrelse forpligter:

”Vi skal bruge vores størrelse og indflydelse til noget konstruktivt. Vi vil gerne være med til at sikre branchens fremtid og bidrage til at godt og konstruktivt samarbejde. Vi er stærkest som branche, når vi står sammen – og kan omvendt hurtigt ødelægge branchen, hvis vi ikke gør det,” siger han og fortsætter:

”Nu hvor messerne i Tyskland og Holland m.fl. lukker ned, er der en kæmpe mulighed for at gøre København til den centrale modemetropol. Det er nu, vi skal vise vores styrke. Messen i København er et fantastisk vindue for alle og giver os alle en slags eksamensdato, hvor alt skal være klar. Det giver os deadlines, tvinger os til at performe og til at se godt ud – den form for puls har vi alle brug for.”

Spørgsmålet er så, om der afvikles husmesse hos DK Company i Vejle igen næste år? Svaret er ikke helt entydigt, men både Jens Poulsen og Kasper Philipsen giver udtryk for, at flere platforme er nødvendige i fremtiden – online og offline, store og små.

Foto: DK Company

Foto: DK Company