På den kommende CIFF-messe i København vil inventarvirksomheden Ziito i samarbejde med Vernon Sport skabe en virtual reality-oplevelse for de besøgende.
I flere år har der været snak om den nye teknologi: Virtual reality. Teknologien gør det muligt for en bruger at være til stede i et computersimuleret miljø, der opleves som virkelig. Til den kommende CIFF-messe har Ziito, der arbejder med indretning af showrooms og butikker samt udlejer messeinventar, valgt at prøve kræfter med virtual reality.
Til augustmessen 2018 blev Ziito partner på CIFF’s inventardel. Virksomhedens stativer og inventar vil derfor både kunne ses hos flere udstillere på CIFF samt på Ziitos egen stand ved den kommende messe, der afholdes fra den 30. januar til den 1. februar 2019 i Bella Center. Udover fysisk inventar vil de besøgende også kunne opleve et virtual reality-showroom på Ziitos stand – skabt i samarbejde med distributøren Vernon Sport, der sælger mærker som Fila, Billabong og Ellesse.
“Jeg synes, at virtual reality er en spændende teknologi, som indtil nu mest har været anset som en gagdet – men jeg tror, at vi står overfor, at den vil kunne implementeres i et meget større skala end hidtil. Tag nu fx showrooms: Pladsen på en messestand er forholdsvist begrænset, men med virtual reality kan man ‘udvide’ pladsen i det uendelige,” siger stifter af Ziito, Jonas Oxholm, i en pressemeddelelse.
Virtual reality-showroomet er filmet med et 360-graders kamera i Vernon Sports showroom på Østerbro i København, der er indrettet med tøjstativer fra Ziito. Videoen bliver vist til de besøgende gennem virtual reality-briller.
Den nye teknologi skal ifølge Jonas Oxholm ses som en ekstra dimension til en messe, men aldrig som en erstatning for den fysiske messestand.
“I min optik kommer virtual reality aldrig til at tage over for den fysiske messestand, og slet ikke inden for mode som på CIFF. Virtual reality kan ikke gengive følelsen af materialer og genskabe, hvordan tøj sidder på kroppen,” forklarer Jonas Oxholm, som tror på, at teknologien kan gå hen og blive en fast del af et messe-setup.