Verdenen inden for fashion retail er stor. Fra luksus til discount, og fra fast-fashion til håndlavede ting. Det er aldrig ’one-size-fits-all’. Og det betyder, at detailhandlernes strategier hverken kan være enten eller. Den måde, vi køber mode på, ændres også. Læs dig ind i nogle inspirerende initiativer, som kan bevæge din forretning skridtet videre.

Artiklen giver dig gode råd til at komme omkring udfordringen ved at arbejde på flere forskellige kanaler, og hvordan detailhandlen håndterer den nye omni channel-stil på bedste vis.

Den fysiske butik er stadig en vigtig del af mixet, men e-handel er nu også blevet et vigtigt parameter, som medfører sine egne udfordringer. Derudover tilbyder sociale medier en anden måde at shoppe på. Uanset hvilken type mode eller kanal, man arbejder med, vil følgende fire nylige initiativer fra hele branchen helt sikkert inspirere dig.


  1. Adidas Originals versus BVG Berlin
    Tidligere i år lancerede Berlin-transitmyndigheden BVG et usædvanligt samarbejde med Adidas-limited edition-sneakers, som har et indbygget BVG-sæsonkort. Kunden ville (så længe, vedkommende bærer de specielle sneakers) få fri rejse rundt om hele byen på sporvogne, busser, færger og undergrundsbaner hele året rundt. Skoene havde en pris på €180, men værdien af ​​det årlige rejsekort er i virkeligheden €728, hvilket betyder, at de giver ejeren en betydelig besparelse. Begrænset til 500 par fortsatte skoene BVG-stilen i sit design ved at efterligne sædebetrækket, der anvendes på virksomhedens togsæder. Det er måske mere en marketing-gimmick end et praktisk samarbejde, men det viser modens potentiale til at indarbejde andre funktioner og tjenester.
    – – 
  2. Nordstrom med lokalt service-fokus
    Nordstroms seneste detailmodel er meget forskellig fra det eksisterende varehustilbud. Det nye koncept dekonstruerer stormagasinet i mindre målrettede rum. Den første af disse er Nordstrom Local, som er en tøjbutik, der ikke lagre noget tøj. I stedet har det lille rum en stilfuld suite og et prøverum med personlige stylister, som bestiller produkter ind, kunderne kan prøve. Hvis kunderne vil købe noget, bliver tøjet sendt til deres hjem. Prøverummet tilbyder også skræddersyning.
    – 
    – 
  3. Victor Rolf og Zalandos kollektion af genbrugte materialer
    Zalando har slået sig sammen med fashion-designerne Viktor & Rolf for at skabe en kollektion, der er fokuseret på genbrugsmaterialer i skabelsen af håndlavede beklædningsgenstande. Den nye kollektion har fået tilnavnet: RE: CYCLE, og består af 17 elementer inden for kvindemode. Materialerne kommer fra Zalandos overskydende stoflager, mens Viktor & Rolf forvalter designet. Kollektionen er bevidst højt prissat for at understøtte ideen om, at det er et rentabelt alternativ til en kundes sædvanlige køb. Partnerskabet skal endvidere cementere, at samarbejde kan være en måde, inden for modebranchen, at løse bæredygtighedsproblematikker på.

    – 
  4. Nike og 90 minutter-sneakeren
    Nike By You-studiet i New York er hjemsted for brandets nye detailoplevelse, som gør det muligt for kunder at tilpasse og personliggøre sneakers på mindre end 90 minutter. Kendt som ’Nike Makers Experience’ involverer processen en række grafiske indstillinger og mønstre samt farver og størrelsesindstillinger for at skabe et design, der er unikt for kunden. Oplevelsen bruger en speciel model af Nike-sneakers, Nike Presto X, som er blevet lavet til samme formål. I øjeblikket er ’Nike Makers Experience’ kun for inviterede kunder, Det er meget sandsynligt, at flere og flere muligheder for tilpasning i butikker vil dukke op.