Hvad skal modebranchen fokusere på i 2022? Morten Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, deler sine synspunkter i ‘Stafetten’.
I ‘Stafetten’ deler profiler inden for – eller med tilknytning til – modebranchen deres synspunkter på alt fra udfordringer og muligheder til forskellige temaer i branchen.
Første skribent i ‘Stafetten’ er Morten Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, der fremlægger sine synspunkter på, hvad der er afgørende for modebranchens vækst.
“Coronapandemien har for alvor sendt den danske modebranche ud på en usikker catwalk, og på kort tid gik branchen fra velbesøgte shoppingcentre og høj købekraft til tvangslukkede forretninger, faldende efterspørgsel og mindre eksport. Efterspørgslen og forbruget kom hurtigt igen, men nu rammes branchen af udfordringer med at få varerne produceret og af kraftigt stigende fragtrater.
Set fra mit synspunkt er det afgørende, at modevirksomhederne fremover zoomer ind på særligt to områder, der uundgåeligt vil forandre modebranchen, som vi kender den i dag:
For det første har digitale afsætningskanaler vist sig at være et nyttigt værn mod kriser som den, vi netop har været igennem. Forbrugerne har i stigende grad flyttet forbruget online, og hvis du som modevirksomhed vil sikre din fortsatte overlevelse, er det afgørende, at du tager stilling til din digitale tilstedeværelse og performance. Modevirksomhederne skal have en klar digital strategi for såvel egen webbutik og de eksterne salgsplatforme som Zalando, Boozt, Asos med videre.
For det andet har modebranchen de seneste år været underlagt stort pres for at omstille sin produktion og sine forretningsmodeller til en mere bæredygtig fremtid. Presset kommer både fra forbrugerne, der i stigende grad interesserer sig for genbrugsmode og bæredygtige materialer, men også fra EU, som løbende indfører nye direktiver, så modeaktørerne bliver stillet til regnskab for deres miljømæssige fodaftryk. De store e-handelsplatforme som Zalando, der nu kræver bæredygtighedsevalueringer af alle deres samarbejdspartnere, ligger også pres på branchen. Derfor er netop nu et godt tidspunkt at stoppe op og overveje, hvor du som modebrand kan bidrage til den bæredygtige dagsorden i fremtiden.”
– Morten Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte
Foto: Morten Steinmetz