Har du styr på nogle af de bedste løsninger inden for visual merchandising i detailhandel? Denne artikel stiller skarpt på fire områder, hvorpå du rent visuelt kan give din forretning et ansigtsløft. Det smitter for resten af på salgssuccesen…

Visual merchandising (VM) refererer til de visuelle elementer, som kan tilpasses, omdesignes og rearrangeres for at lokke kunderne til  butikken og maksimere salget. VM elementer kan omfatte layout, skiltning, belysning, rekvisitter og vinduesdesign.

Succesfuld VM bør tage afsæt i storytelling, emme af en stærk brandidentitet og tilbyde en eksemplarisk og intuitiv kundeoplevelse. Det er ikke let, men heldigvis er der en værktøjskasse med teknikker og taktikker, der kan hjælpe:


1  |  ’Mag-pie’-effekten
Nutidens showroomkultur betyder, at en stigende pulje af kunder søger butikkerne for inspiration og ideer. Forskning viser, at 50 procent af køb er uplanlagte impulskøb. Med dette in mente kan butikkerne med fordel altid placere de nyeste og dyreste varer i ‘starten’ af ​​butikken. Tænk ‘vil have’ over ‘har behov for’ – hvis kunderne har brug for noget, vil de alligevel købe det. Det er også en god ide at rotere eksisterende inventar, så tilbagevendende kunder får en opdateret oplevelse af produkterne.

 


2  | Vinduer
Vinduerne er stedet til dit ’superhelt-produkt’. Vinduet er kreativitetens legeplads, og det første fortællingspunkt for din butik. Hvis du er i tvivl, så er den gyldne regel altid at holde det enkelt, men effektivt. Undgå for meget visuelt rod – det er svært for kundens øjne at følge. Af lignende grunde er det en god ide at undgå alt for mange farver. I stedet bør du vælge en håndfuld kontrasterende farver. Tilføj ét eller to fokuspunkter – eksempelvis en mannequin, et beklædningselement, iøjnefaldende typografi eller lignende.

 

3  |  Kontekst
En anden god VM-taktik er, at kontekstualisere produkter efter livsstil. Det rigtige udvalg af tilbehør med de rigtige rekvisitter skaber ro, identifikation og konsistens i det visuelle udtryk. Gruppering som koncept er en anden gylden regel. Det handler om at identificere en kvalitet, der virker som et gennemgående tema for de udvalgte produkter. Det kan være produkter, der tilhører en bestemt samling eller måske en særligt karakteristisk og lokkende farvepalette.

 


4  |  Farver
Med hensyn til tema og opdeling er brugen af farver en god ide. Farve har uomtvisteligt en følelsesmæssig indvirkning på kunden. Røde og orange nuancer er varme og sanselige, mens blå og grønne virker beroligende. Undersøgelser viser, at over 60 procent af kundens købsbeslutninger er baseret på farve. Så hvis du vælger at tage malerhatten på, skal du sørge for, at baggrunden er designet således, at produkterne kan ’springe’ ud.

 


Kilde: Cate Trotter, Head of Trends
www.insider-trends.com