Måske du allerede har hørt om mikrofabrikker, der kan blive fremtidens måde at producere tøj på. I hvert fald for nogle modevirksomheder. Trine Young – Founder af tech-startuppen Rodinia Generation, der udvikler innovativ teknologi, som muliggør globale mikrofabrikker – fortæller om, hvad en mikrofabrik kan, hvorfor man bør overveje det, og hvem en mikrofabrik er et oplagt valg for. 


Artiklen er bragt i TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2 2022


TEMA – Produktion i Europa

Q&A med Trine Young, Founder og CEO hos Rodinia Generation

Hvad kan mikrofabrikker?

Mikrofabrikker er miljøvenlige, hurtige og små, og så vil de snart kunne kvantificere deres miljømæssige aftryk. Ultimativt kan de også gøre op med overproduktion, for de intelligente mikrofabrikker gør det muligt for modehusene at producere kollektionerne tæt på deres kunder. Endda uden brug af giftige kemikalier og fuldstændigt uden brug af vand. For at tage et eksempel forventes én produktionsklar Rodinia Generation-mikrofabrik at kunne producere mellem 700.000 og 1 million unikke stykker voksentøj om året ved fuld kapacitet. Selve fabrikken kan være på et areal, der er mindre end en halv fodboldbane – afhængig af sy-arealerne. Den kræver ingen vandtilførsel, dræn eller lignende, så hvis man var skør nok, kunne man i teorien placere en på Strøget i København.

 

Hvorfor bør virksomheder overveje at gøre brug af mikrofabrikker?

Det er der selvfølgelig flere årsager til, men en af de vigtigste er, at mikrofabrikker kan nedsætte produktionstiden. Det er svært for designerne i modevirksomheder at forudsige, hvad der kan sælges om ni måneder – men det bliver de nødt til, hvis produktionen for eksempel foregår i Asien. Minimumsgrænser på ordremængder, ældre maskiner og leveringstider, der tælles i måneder og ikke dage, er også udfordrende for modehuse, hvor trends skifter over dage. Det vil sige markant hurtigere, end nyt tøj kan nå at blive produceret. Vores mål er at nedsætte den traditionelle produktionstid på ni måneder til 48 timer. Vores mikrofabrik, der er placeret den nordvestlige del i København, har allerede nu nedsat produktionstiden for en kollektion til én måned.

Vores Rodinia Generation-mikrofabrik kan desuden håndtere mange forskellige materialer. Alt fra jersey til vævede metervarer i både de syntetiske, cellulose og protein-baserede kategorier. Vi har lige nu et samarbejde med Copenhagen Cartel, som jo har et helt specifikt materiale. Og det er fedt at se, det bare kører igennem uden problemer.

For hvilke type virksomheder er mikrofabrikker et godt valg?

Hos Rodinia Generation stiller vi også krav til virksomhederne. Blandt andet at deres materialer skal være bæredygtige på den ene eller anden vis. Vi har selv sourcet et bibliotek af bæredygtige materialer for at hjælpe brands i gang. Men hvis man som virksomhed kan nikke genkendende til ét af scenarierne her, så vil jeg mene, at der er god grund til at undersøge fordelene ved mikrofabrikker nærmere:

  • Der er et ønske om grøn omstilling, men de ved ikke, hvordan de skal bevise, at deres produkt er bæredygtigt. En mikrofabrik vil kunne måle tekstilspild samt energi- og vandforbrug.
  • Der bliver brugt mange ressourcer på sampling, som sendes frem og tilbage mellem en udenlandsk producent. Lokale mikro­fabrikker kan lave samples inden for få timer og bruge input direkte fra 3D-sampling programmer såsom CLO3d og dermed være med til at reducere antallet af fysiske samples.
  • Virksomheden lever af, eller ønsker flere, ‘spontane’ kollektioner eller limited editions – der selvfølgelig skal være bæredygtige.
  • Likviditeten er et problem på grund af lange lead-times og betalingsbetingelser.
  • Virksomheden er træt af flotte toplinjer og tynde bundlinjer, hvor de største syndere er lageromkostninger og nedskrivninger af varer, der for eksempel ‘gik af mode’, før de nåede kunderne.

Generelt ser vi en overvejende interesse for Rodinia Generation fra små og mellemstore virksomheder. Min teori er, at det er de lidt smidigere – og mindre – forsyningskæder, der lokker. Samtidig er der en yngre generation af designere, som allerede har et stort kendskab til digitale processer og for eksempel selv kan lave webshops og har godt styr på e-commerce. Og som selvfølgelig deler værdier med Rodinia Generation: At skabe produkter, som ikke er skadelige for planet og helbred.