Selskabet bag sneakerbrandet kan i nyt årsregnskab fremvise positive tal over hele linjen. ”Det har været et år, hvor vi er gået fra afvikling til udvikling,” lyder det fra Co-founder.
Sneakerbrandet Arkk Copenhagen er igen i fremgang. Det viser det nyeste årsregnskab fra State of North, der står bag brandet.
Efter et par turbulente år under Covid-19 med tilbagekøb af markeder fra agenter og distributører i hele verden, en optimeret produktportefølje, en trimmet medarbejderstab, lukning af udenlandske selskaber og to ud af Arkks tre egne butikker samt en ny salgsstrategi er sneakerbrandet i den grad tilbage og leverer et af sit absolut bedste regnskaber nogensinde.
Sidste år omlagde State of North sin regnskabsperiode, og tallene er derfor ikke direkte sammenlignelige.
Bruttofortjenesten er steget fra 3,8 mio. kroner i 2020’s halvårsregnskab til 12,2 mio. kroner i det nye regnskab. Resultatet før skat lander på 5,6 mio. kroner i 2021 mod 765 t. kroner i halvårsregnskabet fra 2020.
Fra afvikling til udvikling
Det positive resultat kommer på trods af, at selskabets hovedland for produktion – Vietnam – var hermetisk lukket i fire måneder i andet halvår af 2021. Dermed kom bestilte ordrer fra kunder på et tocifret millionbeløb ikke kom hjem som planlagt i 2021. Dette havde løftet både bruttofortjeneste og bundlinje til et absolut rekordresultat i virksomhedens historie. Sådan lyder det fra ledelsen i selskabets årsrapport, der samtidig viser en øget egenkapital på 18,9 mio. kroner og en soliditetsgrad på 84 procent.
”Det har været et år, hvor vi er gået fra afvikling til udvikling i Arkk. Fra et 2020, hvor alt blev vendt på hovedet, afviklet og trimmet ind, til et 2021, hvor den har stået vækst, nye kollegaer, nye produkter, et spritnyt website, et collab med Faxe Kondi og helt nye kontorlokaler,” udtaler Thomas Refdahl, Co-founder og CEO, i en pressemeddelelse og fortsætter:
”2021 har været året, hvor vi skulle bevise, at alle de hårde beslutninger, der blev truffet og eksekveret i 2020, ville bære frugt – at de var rigtige. Det mener vi 100 procent, at vi med årets resultat har bevist.”
Nye produkter og funktionalitet i højsædet
Selskabet har desuden brugt både tid og store summer på at udvikle Arkks produktsortiment i 2021.
”Vi har brugt meget af 2021 på virkelig at optimere vores eksisterende produkter, løfte kvaliteterne yderligere og samtidig investere mange midler i udvikling af helt nye produkter, teknologier, såler og design, der udkommer i slutningen af 2022 og start 2023,” lyder det fra Kasper Høj Rasmussen, Co-founder og Chief Creative Officer, der tilføjer:
”Det bliver produkter, der vil gøre sig bemærket ved ekstraordinære design, specialudviklede materialer og med funktion som nøgleordet i alt, hvad vi laver. Vi er blevet kendt som det funktionelle sneakerbrand med lette, åndbare, vandtætte og meget komfortable sneakers, og dette bliver ikke mindre, når man kigger hen imod alle de nye udviklinger, vores kunder over hele verden har i vente både her i 2022 og frem.”
Arkks to Co-founders har med andre ord benyttet corona-årene til at skabe en virksomhed, der kommer ud af krisen med fuld fart, og nu er de klar til at vise hvad de kan.
”Vi har det stærkeste hold i Arkk, vi nogensinde har haft med det perfekte miks af erfarne profiler, der har været med os i årevis, til unge talenter og nye, tunge profiler på afgørende poster,” fortæller Thomas Refdahl og afrunder:
”Vi er klar til endnu et stærkt år her i 2022. Vi har de rigtige produkter, gode kunder, et stærkt brand, og vi glæder os til at vise alle vores kunder, at de kun har set toppen af isbjerget i forhold til, hvad Arkk og vores produkter kan. Vi er kun lige begyndt.”
Foto: Kasper Høj Rasmussen (tv) og Thomas Refdahl (th)