27 initiativer på bordet: Sådan får vi gang i dansk eksport igen

Otte genstartsteams på tværs af erhvervslivets brancher har fremsat anbefalinger om, hvordan vi får gang i den danske eksport igen. Det er der nu kommet 27 nye initiativer ud af, lyder udmeldingen fra Erhvervsministeriet. 

Det danske erhvervsliv har i længere tid kæmpet med at få eksportordrerne op i gear efter et forår med stilstand i mange brancher.

Derfor igangsatte regeringen projektet ‘Forum for genstart af dansk eksport’ tilbage i august, hvor der blev nedsat i alt otte genstartsteams på tværs af erhvervslivets brancher, heriblandt mode- og tekstilbranchen.

I slutningen af september offentliggøre mode- og tekstilbranchens genstartsteam så sine seks forslag til at genstarte branchens eksport. Deres forslag er nu, sammen med de syv andre genstartsteams forslag, blevet behandlet, og det er der kommet 27 nye initiativer ud af. Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

”I Danmark er vores virksomheder ekstremt dygtige til at eksportere både produkter og services men også grønne idéer, og det skal vi sørge for at værne om, selv om coronakrisen kradser over hele verden. Der har været utrolig mange gode anbefalinger at tage fat på fra erhvervslivet, og det har ikke været nemt at prioritere. Men jeg synes, at vi med den her pakke lægger grundstenene for, at vi også på den anden side af coronakrisen har stærke eksporterhverv, der beskæftiger tusindevis af danskere, her i landet,” lyder det fra erhvervsminister Simon Kollerup.

”Eksporten skal op, erhvervsrejsende skal nemmere kunne rejse ud og virksomhedernes behov skal tænkes helt ind i Udenrigsministeriets daglige arbejde. Sådan holder vi hånden under de godt 800.000 danske eksportarbejdspladser her i den globale coronakrise. Det er sagen i en nøddeskal. Dagens aftale er et vigtigt skridt på vejen, og giver dansk eksport et hårdt tiltrængt ekstra rygstød i en svær tid. En aftale, der sætter eksportvirksomhedernes og eksportarbejdspladsernes behov i centrum,” fortsætter udenrigsminister Jeppe Kofod.

 

Grøn omstilling og mere digital markedsføring til modebranchen

Der er i alt afsat 485 mio. kroner til at genstarte den danske eksport.

For den danske mode- og tekstilbranche betyder det blandt andet, at der bliver sat ind på grøn omstilling og digital markedsføring.

Blandt andet etableres en taskforce på tværs af offentlige og private parter, som skal igangsætte initiativer på tværs af branchen for at fremme eksempelvis cirkulære forretningsmodeller og styrke virksomhedernes kompetencer til at imødekomme nye krav om bæredygtighed.

Taskforcen sekretariat betjenes af den nationale klynge for design, møbler og mode. Der er afsat 10 mio. kroner i 2020 til gennemførelse af taskforcens opgaver.

Dyk ned i alle de nye initiativer her.

Foto: Pexels