I samarbejde med KFUM’s Sociale Arbejde skal Babysam rejse midler til gratis julegaver, der skal gå til de småbørnsfamilier, der er blevet hårdt ramt økonomisk af coronakrisen. Børnetøjsvirksomheden Brands4kids har smidt midler til en værdi af flere tusind kroner i puljen.
Hvert år søger tusindvis af danske familier julehjælp fra forskellige organisationer, men det er kun en brøkdel af ansøgerne, der får midlerne bevilget.
Nye tal fra KFUM’s Sociale Arbejde viser, at behovet vil være ekstrastort i år. Især småbørnsfamilierne er blevet hårdt haft af coronakrisen, og interessen for KFUM’s Sociale Arbejde med familierettede hjælpeindsatser er steget med 60 procent fra 2019 til 2020.
Derfor lancerer KFUM’s Sociale Arbejde og Babysam den 9. november 2020 initiativet ‘Vores Jul’ i håbet om at hjælpe så mange økonomisk pressede småbørnsfamilier som muligt ved at forære dem gratis julegaver til børnene.
“2020 har været et hårdt år på mange måder, men nu begynder vi for alvor at se konsekvenserne. Flere og flere småbørnsfamilier, som ikke normalt opfattes som udsatte, kontakter os om hjælp. Jeg frygter, at vi står med et stort mørketal på, hvor mange udsatte vi egentlig har i Danmark i dag, og hvem de er. Initiativet med Babysam giver os mulighed for at sikre, at mange flere familier får et frirum til jul. Vi håber, at både danskerne og flere virksomheder vil bakke op,” siger Michael Aagaard Seeberg, der er udviklingsleder i KFUM’s Sociale Arbejde, i en pressemeddelelse.
“Der findes allerede mange gode tiltag, hvor man kan få julehjælp, men efter at have undersøgt det nøje og talt med KFUM’s Sociale Arbejde og deres eksperter, er det tydeligt, at det slet ikke rækker i år. Vi kan ikke trylle hverdagen tilbage, som den var, men vi kan måske være med til at skabe et lille lysglimt i julen for en masse småbørnsfamilier – og derigennem skabe en tro på, at 2021 bliver en ny start for dem,” siger Kenneth Nørgaard, der er adm. direktør i Babysam, om initiativet.
Brands4kids går forrest
En af de virksomheder, der har valgt at hoppe med på ‘Vores Jul’-initiativet, er den danske børnetøjsvirksomhed Brands4kids, der donerer midler til en værdi af 100.000 kroner.
“For de fleste eksisterer fattigdom jo ikke i Danmark, og vi mangler ikke noget set i forhold til andre udsatte lande i verden,” siger Erik Andreæ, der er ejer af Brands4kids, og fortsætter:
“Dog ser vi jo desværre, at der er mange familier, som har svært ved at få økonomien til at hænge sammen op til ferier og højtider, og netop børnefamilier har vores interesse. Vi ønsker om muligt at gøre en forskel for de familier, som har glæde af et tilskud til hverdagens udgifter. Jo flere vi er, jo flere kan vi hjælpe, så ved at gå forrest håber vi også at kunne motivere andre virksomheder til at deltage i projektet og give børnefamilierne et bidrag netop i år.”
Foto: Vores Jul initiativfoto