Coronakrisen har ramt modebranchen hårdt. Derfor er Copenhagen Fashion Week, CIFF, Revolver, Dansk Mode & Textil og brancheorganisationen Wear gået sammen i en koordineret indsats for at sikre modeugen til sommer.
Covid-19 sætter sine spor i modebranchen verden over, og lige nu kæmpes der med store udfordringer i alle dele af branchen.
I Paris, Milano og London er modeugerne, der normalt afholdes i juni/juli, blevet udskudt. Uvisheden om virussets udvikling gør det derfor også vanskeligt at spå om, hvordan den kommende modeuge i København vil tage sig ud.
Af den grund har modeugens aktører, Copenhagen Fashion Week, CIFF, Revolver, med støtte fra Dansk Mode & Textil og brancheorganisationen Wear, indgået en koordineret indsats om den kommende SS21 modeuge.
”Det er nu, vi for alvor skal stå sammen og bevise, at vi gennem en koordineret indsats kan give modeugen til sommer flyvehøjde trods den graverende situation. Modeugen er sat i verden for at løfte branchen, og det er et ansvar, der forpligter – også i denne helt exceptionelt udfordrede tid,” lyder det fra CEO i Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, i en pressemeddelelse.
Der er enighed blandt aktørerne om, at modeugen kan og skal eksekveres, men at den naturligvis også skal tilpasses efter situationen i branchen. Det vil i sige, at alle aktører i så fald er villige til at tænke i nye formater, hvis det skulle blive nødvendigt.
”De fleste af branchens virksomheder er ramt af coronakrisen og mangler helt enkelt omsætning og likviditet. Det bedste, vi kan gøre lige nu er – gennem tæt dialog med branchen – at fokusere på, hvordan vi i denne krisetid skaber de bedste forudsætninger for salg, forretning og PR. Modeugen er og bliver branchens vigtigste salgs- og PR-platform, og derfor er vi alle klar til at tilpasse os efter omstændighederne, således at branchen får den støtte, den synlighed og det løft, der netop er behov for nu,” siger Cecilie Thorsmark.
Det er planen, at modeugen til sommer i København stadigvæk vil foregå i uge 32.