62 procent mener, at modebranchen skal droppe brugen af pels. Det viser en ny undersøgelse fra YouGov for World Animal Protection Danmark. Både fremtidsforsker og modevirksomheder støtter tendensen.
Kun 19 procent mener, at forbrugerne stadig skal kunne købe pels i butikkerne, mens hele 62 procent mener, at modebranchen helt skal droppe brugen af pels. Det viser en ny YouGov undersøgelse foretaget for World Animal Protection Danmark. Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen er ikke overrasket, da der har tegnet sig en tendens i den retning i efterhånden mange år.
”Salg af pels har været drevet af 1990’ernes og 2000’ernes produktbulimiske tilstande især i Rusland og Kina, der som sidegevinst har været med til at gøre pels endnu mere ’tacky’ og ude af trit med tiden. Der er i stedet en længsel efter et mere afdæmpet, eftertænksomt forbrug,” siger Anne Skare Nielsen i en pressemeddelelse.
De seneste to minkauktioner i Danmark i februar og juni har også kun givet et salg på henholdsvis 10 procent og 7 procent store modehuse som Gucci, Chanel og Balenciaga har allerede droppet pels i deres kollektioner. Den samme tendens gør sig gældende for den danske modevirksomhed Skall Studio, hvor stifterne blandt andet har valgt at have en nedskrevet dyrevelfærdspolitik.
“Som virksomhed, men også i vores privatliv, føler vi os forpligtede til at give dyrene den stemme, de ikke selv har. Derfor har vi aldrig brugt pels og læder i vores kollektioner, hvilket har været et helt bevidst valg fra starten. Desuden er vi begge vegetarer, og vores frokostordning er vegetarisk. I det hele taget er vi en meget værdibaseret virksomhed, hvilket vi synes, er enormt vigtigt. Vi har en stemme, og den skal vi bruge rigtigt,” siger designere og grundlæggere af Skall Studio Julie og Marie Skall.
Også Copenhagen Fashion Week har fra 2023 gjort det forbudt at præsentere eller at udstille kollektioner, som bruger pels i produktionen.
Foto: Unsplash