TØJ – Fashion Week Edition har talt med By Malene Birger om, hvorfor de har valgt at have et digitalt show og en fysisk præsentation under modeugen i august.
Sasha Skive Ryvang, PR Manager
Hvorfor afholder I show under modeugen?
Copenhagen Fashion Week er et vindue ud til verden. Med et show under modeugen kan vi præsentere vores SS 22-kollektion globalt til både indkøbere og presse.
Hvorfor har I valgt at afvikle et digitalt show og en fysisk præsentation?
Med et digitalt show har vi haft mange kreative muligheder. Vi har derfor forsøgt at skabe et smukt visuelt univers, hvor kollektionens detaljer kan komme til sin ret. Derudover har vi haft mulighed for at samarbejde med et stærkt internationalt team om vores digitale show. Den fysiske event giver os mulighed for at møde mennesker og mærke deres direkte respons – og det har vi savnet.
Hvad er jeres SS 22-kollektion inspireret af?
Vores SS 22-kollektion fortsætter historien, som vi startede i foråret med vores PF 21-kollektion. Vi arbejder igen med en maksimalistisk tilgang til boheme minimalisme. Skulpturelt læder og plys fløjl tilføjer en uventet struktur, mens forstørrede detaljer og dæmpede, varme toner skal skabe et større billede gennem overdimensionerede aflange silhuetter og lag på lag-styling. Klassisk og autentisk, men alligevel modigt. Vi ønsker ikke at skabe noget helt nyt hver sæson, men snarere fortsætte historien fra sæsonerne før.
Hvordan sørger I for at leve op til modeugens bæredygtighedskrav i 2023?
Vi er i gang med et stort strategiarbejde, der blandt andet indebærer at formulere en 360 graders bæredygtighedsstrategi, som naturligvis skal være fuldt integreret i alt, hvad vi gør. Fra nul plastikkopper eller kød, til nedlægning af p-pladser til fordel for cykelparkering, til det mere håndgribelige for vores produkter: RWS- og RMS-certificerede produkter, mere bæredygtige fibre og 3D-design, så vi i højre grad kan minimere spild både i udviklingsprocessen og i produktionen.